v košíku není žádný produkt
6,80 €
školní upoutaný model na motor 1,5–2,5 cm3
Rozpětí | 930 mm |
Hmotnost | cca 510 g |
Délka | 625 mm |
Konstrukce | K. Novotný |
Model vznikl v modelářském kroužku při ODPM Cheb, jehož členové se věnují jenom upoutaným modelům.
Koncepce modelu a konstrukční provedení je výsledkem osmiletých zkušeností. Účelem konstrukce bylo umožnit začátečníkům stavbu modelu, který vydrží nešetrné zacházení a havárie a bude mít při tom dobré letové vlastnosti. Praxe s šesti dosud postavenými modely potvrdila, že záměr byl splněn. Model Jiskra je „hodný“ a je při tom schopen zalétat jednoduché akrobatické obraty. Všechny naše modely jsou dosud v provozu, přestože absolvovaly řadu někdy i velmi těžkých havárií. Nikdy jsme nemuseli přerušit létání kvůli poškozenému modelu. Následkem nárazů se sice často trhala odtoková lišta křídla, stačilo však křídlo na letišti vyměnit a mohli jsme létat dál. Proto poněkud neobvyklá koncepce: hornoplošník s křídlem přivázaným gumou.
Prototyp modelu je poháněn velmi starým motorem MVVS 1,5. Jeho letové vlastnosti jsou překvapivě dobré – je stabilní i v silném větru a rozhodně není „podmotorovaný“, jak by se mohl někdo vzhledem k rozměrům modelu domnívat. Další naše modely mají motory MVVS 1,5 D, MK-17 a létáme i se dvěma modely se „žhavily“ MVVS 2,5 G7 a Moskito 2,5. S „jedenapůlkou“ zaletí Jiskra bez problémů souvrat, přemet a let na zádech. S „dvaapůlkou“ jsme ověřili schopnost zalétat navíc ještě dvojitý souvrat, obrácený přemet a vodorovnou osmu. Při těchto pokusech byly modely řízeny zkušeným pilotem – akrobatem; se začátečníky bude asi lépe to nezkoušet. Pokročilejší modeláři v našem kroužku používají zvětšený model Jiskra, poháněný motorem Tono 3,5.
Naše modely mají křídlo z polystyrénu. Cvičná, nejvíce otlučená křídla, nejsou vůbec potahována papírem.
Na výkrese uvedené konstrukční křídlo bylo postaveno jen pro ověření jeho vlastností. Je potaženo dvěma vrstvami papíru Mikelanta. Vlastnosti modelu se podle předpokladu vůbec nezměnily. I rozdíl hmotnosti křídel je zanedbatelný – pouhých 25 g.
Domnívám se, že začátečníkům přijde vhod i popis výcviku. V našem kroužku používáme řídicí lanka rozdvojená u rukojeti do dvou větví a velmi jednoduchou rámečkovou rukojeť s možností vyrovnání délky lanek. Lanka máme navinuta na kotoučcích z hobry a zajištěna špendlíky. Umožňuje to zajistit i nestejně navinutá lanka, čímž je omezena možnost jejich poškození.
První lety absolvují žáci s rozdvojenými lanky. V případě bezchybného řízení povolí instruktor svoji větev lanek a umožní žákovi samostatné řízení. V opačném případě může instruktor převzít řízení přitažením svojí větve lanek. Tento způsob nám zachránil před poškozením hodně modelů.
Další fází výuky jsou potom lety na běžných, jednoduchých lankách. Instruktor je přítomen ve středu kruhu a v případě potřeby převezme od žáka řízení modelu.