Délka | 495 mm |
Šířka | 135 g |
Motor | elektromotor 2,4-4,5 V |
Ovládané prvky | volně plovoucí; kormidlo, (M) |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Torpédové a raketové čluny patří do kategorie bojových hladinových lodí. Někdy se také nazývají rychlé čluny, protože jsou nejrychlejšími plavidly, jaká válečné námořnictvo používá.
Vývoj torpédových člunů směřoval k jejich praktickému využití v pobřežních vodách. Jejich výtlak se pohybuje mezi 50 až 200 t, rychlost bývá více než 50 uzlů (90 až 100 km/h). Výzbroj tvoří především dva až čtyři torpédomety a jedna až dvě protiletadlové malorážní dělové věže. Nejmodernější typy jsou poháněny spalovacími turbínami.
Rozvoj raketových zbraní dal vzniknout raketovým člunům, které jsou dosud posledním stupněm vývoje tohoto typu válečného plavidla. Do válečného námořnictva Sovětského svazu byly raketové čluny zařazeny už na přelomu šedesátých let. V současné době používají tento druh plavidla téměř všechny státy, které disponují válečnou flotilou.
Sovětský raketový člun, jehož plánek přinášíme spolu s plánkem torpédového člunu, je vyzbrojen čtyřmi řízenými střelami typu voda-voda a dvěma univerzálními dělovými malorážními věžemi. Člun je dále vybaven výkonným radiolokátorem a systémem pro navádění řízených střel. Maximální rychlost člunu je 56 uzlů (více než 100 km/h).
Modely obou verzí sovětského rychlého člunu K 203 nejsou stavebně ani materiálně příliš náročné, avšak nejsou zcela vhodné pro úplné začátečníky. Předpokladem k jejich úspěšnému postavení je praxe alespoň s jedním modelem ještě jednoduššího provedení, jakým je například Delfín podle plánu Modelář číslo 62.
Model torpédového i raketového člunu má týž trup; rozdíl je jen ve velikostí otvoru v palubě (pro přístup k bateriím).
Obě verze modelu se mohou účastnit soutěží EX-500 a EX-Ž.
Trup je klasické konstrukce z překližkových žeber a smrkových lišt, obšívka je z překližky 0,8–1.
Kormidlo vystřihneme z mosazného plechu 0,5–1 mm a do jeho výřezu připájíme hřídel z vyplétacího drátu pro jízdní kolo o průměru 1,8 mm.
Nástavby a doplňky jsou velmi jednoduché. Volbu materiálu i postupu práce přizpůsobíme individuálním možnostem a zvyklostem. Důležité je dosáhnout co nejmenší hmotnosti nástaveb.
Povrchová úprava. Trup zevnitř vylakujeme epoxidovým lakem. Všechny vnější plochy trupu napustíme fermeží. Pak je tmelíme řídkým tmelem a vybrousíme. Po nátěru základovou barvou a přebroušení lakujeme vrchním syntetickým barevným lakem.
Pohonný motor 2,4–4,5 V je napájen dvěma plochými bateriemi 4,5 V, zapojenými paralelně.