Rozpětí | 1680 mm |
Délka | 1200 mm |
Hmotnost | 3000 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Sportovní hornoplošníky firmy Cessna jsou velmi dobře známé ladnými tvary a vkusným barevným nátěrem a často jsou předlohou pro stavbu více či méně přesných, ale stále velmi žádaných maket. Jedním z nejrozšířenějších je typ 150, vyráběný po mnoho let v několika verzích – od rodinné po akrobatickou. Vnějšími tvary se neliší, rozdílné je pouze vybavení interiéru. Různé je zato barevné provedení, které se každý rok mění. Během výroby doznaly změny masky motorového krytu: podle použitého motoru je upravován tvar otvorů, případně jsou montovány přistávací světlomety, původně umístěné v levé polovině křídla. Byla také zvýšena svislá ocasní plocha, prodloužen kýl až za kabinu a změněn tvar krytů kol.
Předlohou ke stavbě popsané RC makety byla akrobatická verze, takže do soutěžního letu lze zařadit základní akrobatické obraty. Velikost modelu byla zvolena podle u nás rozšířeného a dosažitelného motoru; je jím – na svůj zdvihový objem velmi výkonný – MVVS Modela 6,5 F. K řízení je použito proporcionální soupravy s pěti servy, která ovládají obě kormidla, křidélka, vztlakové klapky a přípusť motoru. Pro rekreační létání nejsou vztlakové klapky nutné, takže postačí soupravy se čtyřmi servy. Model lze bezpečně ovládat i bez křidélek, pouze směrovkou, takže méně nároční modeláři mohou použít RC soupravu jen se třemi servy. Pro zvýšení bodového zisku na soutěži je možné doplnit i funkční polohová světla a světlomety, ovládané bud‘ samostatným servem, nebo současně s vychýlením vztlakových klapek. V tom případě je také žádoucí zhotovit křídlo celé s tuhým potahem.
Model je díky výkonné-mu motoru a menšímu úhlu seřízení poměrně rychlý, reaguje okamžitě na pohyby řídicích pák. Z vodorovného letu (bez „rozjíždění“) je schopen všech základních akrobatických obratů. Létání s ním je příjemné, je velmi dobře ovladatelný ve všech režimech letu, při minimální i maximální rychlosti, s vysunutými klapkami i bez nich. Změna polohy vztlakových klapek při různých rychlostech letu má jen velmi malý vliv na vyvážení modelu. Při jejich rychlém vysunutí se model mírně vzepne a úhel klesání je strmější. Start se s jejich použitím zkrátí. Do vývrtky přechází model poměrně neochotně z velmi pomalého letu, točí ji pomalu a vybírá velmi dobře. K létání je však potřebná praxe s cvičným modelem se čtyřmi servy; model je dosti pracný a použít jej pro cvičení se v létání by byla škoda.