v košíku není žádný produkt
11,80 €
Létající RC člun na motor 0,8–2,5 cm3; rozpětí 1080 mm; konstrukce J. Kroufek
Rozpětí | 1080 mm |
Délka | 830 mm |
Hmotnost | 900–1300 g |
Motor | 0,8–2,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, (M) |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Čochtánek vznikl po zveřejnění plánku většího modelu Čochtan v MO 2/1978. Při jeho konstrukci mi velmi pomohla polská publikace Lodzie latajaci od Z. Jankiewicze. Původně měl model pohánět motor Fok 1,5 cm3. Protože jsem jej ale měl v jiném modelu, dočkal se Čochtánek motoru až v roce 1979, kdy jsem získal motor Cox Tee Dee .051 (0,8 cm3). Zalétání se mělo konat tajně, bez účasti modelářů. Osud tomu chtěl, že mezi koupajícími byl i jeden klubový kolega. Ten, po zhlédnutí Čochtánka, poháněného Coxíkem s malou vrtulkou, se sázel o konzumaci jazyka z bot, že to nepoletí. Ono to však letělo z vody hned napoprvé – naštěstí pro něj sázka nebyla uzavřena. Později se na Čochtánkovi vystřídaly různé motory. Klubový kolega Petr Holub si zvolil Čochtánka jako svého prvního motoráka a bez problémů se s ním naučil létat. Vzhledem k tomu, že pád do vody s plným plynem končí většinou jen převrácením modelu, ušetřil si volbou Čochtánka stavbu několika dalších motoráků. Model je nepotopitelný, při převrácení plave na VOP a koncích křídla. S Čochtánkem lze létat i na trávě nebo sněhu, pouze je třeba opatrněji přistávat, aby se neurazil plovák. Model je materiálově i stavebně nenáročný díky použití pěněných polotovarů nosných ploch Modela. Stavba trvá podle zručnosti pět až šest odpolední. Jednoduchost pravděpodobně zláká ke stavbě i začátečníky. Rozhodně by však neměl být Čochtánek prvním RC modelem, už třeba z ohledu bezpečnosti koupajících.
Trup má bočnice z prkének balzy, spojené balzovými přepážkami. Dno přední části je z překližky, ostatní díly potahu trupu jsou balzové. Kýlová plocha je pevné konstrukce z balzy, smrku a překližky, neboť se v ní otáčí plovoucí výškovka. Křídlo je zhotoveno z pěněných polotovarů. Náběžná i odtoková lišta jsou ze středně tvrdé balzy. Křídlo je polepeno tlustším potahovým papírem nebo mikrodýhou. Vodorovná ocasní plocha je obdobné konstrukce jako křídlo; potažena je tlustým Modelspanem nebo Viatexem atp. Plováky ze zbytků polotovarů křídla mají náběžnou lištu a bočnice z balzy. Pylon motoru je vyříznut z letecké nebo truhlářské překližky. Prototyp modelu byl poháněn motorem Cox Tee Dee .051. Poté jsem použil nový motor Enya .10 (1,6 cm3). Byl jsem však nemile překvapen tím, že neupravený podával nižší výkon než Cox. Proto jsem jej upravil, což jsem popsal v Modeláři. Po motoru Enya jsem namontoval motor MVVS 2,5 cm3. Ten považuji za jeden z nejvhodnějších, zejména je-li doplněn ovládáním otáček. Vrtule jsem použil Top Flite, pro motor Cox 6/3“, pro motor Enya .10 a MVVS 2,5 7/4“ (180/100). RC souprava je vhodná proporcionální, pro dvě až tři serva. Čochtánek s motorem MVVS 2,5 zalétá několik přemetů za sebou, vývrtku, létá i na zádech, ale tam se mu vzhledem k profilu křídla moc nelíbí. Zalétá i šest kopaných výkrutů za sebou. Je dobře ovladatelný i v klouzavém letu.