v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC model čs. letadla na motor 2,5 až 3,5 cm3, konstrukce M. Vostrý
Rozpětí | 1440 mm |
Délka | 1000 mm |
Hmotnost | 1500-2000 g |
Motor | 2,5 až 3,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Milan Vostrý |
Úmyslně jsem Čmeláka nenazval RC maketou nebo polomaketou. Dodnes se totiž po přečtení takového označení hodně modelářů zarazí: Mám se pustit do makety? Jsou totiž přesvědčeni, že budou potřebovat na stavbu velmi mnoho času (snad stovky hodin) – ale oni přece chtějí létat. O maketách navíc slyšeli, že se jim ve vzduchu jaksi moc nedaří, že jsou těžké, že mají příliš úzká křídla, že potřebují hodně dovážit atp. Čmelák je proto pokusem o model, který za letu vypadá jako skutečné letadlo, docela dobře létá a přitom se stavbou nejsou žádné větší potíže. Je třeba jen jedno – šetřit vahou, hlavně v ocasní části. Navíc čím menší plošné zatížení, tím lépe.
Křídlo stavíme rozložené na tři samostatné části (střed a vnější díly) a ty po dokončení hrubé stavby sesadíme. Protože zvolený profil (modifikovaný Clark YH) má spodní střední část rovnou, můžeme křídlo stavět na rovné pracovní desce bez dalších přípravků. Křidélka je lépe zhotovit v celku s vnějšími díly křídla.
Vodorovná ocasní plocha je tvořena balzovým rámem a plochými žebry. Svislá ocasní plocha je obdobné konstrukce.
Trup je třeba stavět v jednoduchém přípravku, aby se nezkroutil. Na podélníky nejprve zalepíme přepážky. Při polepování trupu balzou polepíme střídavě vždy jednu část z jedné strany a tutéž část na druhé straně. Motorový kryt je laminován na kopytě z pěnového polystyrenu.
Nohy hlavního podvozku jsou ohnuty z ocelové struny, stejně jako ostruha.
Trup modelu potáhneme tenkým papírem, na křídlo použijeme tlustý papír nebo monofil. Model nastříkáme barevnými emaily podle skutečného letadla.
K pohonu vyhovuje každý dobrý motor o zdvihovém objemu 2,5 cm3, ale lepší výkony lze očekávat s motorem 3,5 cm3.