v košíku není žádný produkt
20,80 €
RC maketa čs. letadla na motor 10 cm3, konstrukce V. Weisgerber, rozpětí 1420 mm
Rozpětí | 1420 mm |
Délka | 1045 mm |
Hmotnost | 3700 g |
Motor | 10 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce a popis | V. Weisgerber |
Výkres | J. Staněk |
Letoun s typovým označením Avia B-122 se – zejména zásluhou trojice Novák, Široký, Hubáček – stal naším nejslavnějším akrobatickým letadlem třicátých let. Tento akrobatický dvouplošník byl konstruován pro vysokou akrobacii s velkým bezpečnostním násobkem. Od prototypu k sériové výrobě pro výcvik vojenských letců-stíhačů vzniklo několik modifikací s různými konstrukčními změnami hlavně v úpravě ocasních ploch. Několik prvních kusů bylo osazeno sedmiválcovým motorem Walter Castor II a křidélka byla jen na spodním křídle. Později bylo křidélky opatřeno i horní křídlo. Později byly provedeny další úpravy na strojích označených BA-122, a to zejména v tom, že byly montovány převážně devítiválcové motory Avia Rk-17; jeden kus létal s motorem Walter Pollux.
Tak jako skutečné stroje je i model velmi obratný a citlivý na kormidla. Létá všechny akrobatické prvky. Model v měřítku 1:6,23 je poháněn motorem 10 cm3. Prototyp byl řízen čtyřmi servy soupravou Modela AM 27. Model je náročný na stavbu i na pilotáž, a není proto vhodný pro začátečníky. Před stavbou tohoto typu doporučuji postavit si a létat s jednoduchým dvouplošníkem, protože řízení je dost odlišné od klasických jednoplošníků zejména během startu a přistání. Stavba je dosti náročná. Model lze vybavit i dobrou „šestapůlkou“, bylo by však nutné dovažovat jej v přídi. Je nutné dodržet umístění RC soupravy před těžištěm nebo v těžišti a na konstrukci zadní části modelu velmi šetřit hmotností, aby nebylo nutné model příliš dovažovat.
Trup. Základ tvoří čtyřhranná skříň z balzy tl. 2 a přepážek. Horní oblá část je sestavena z polopřepážek a plaňkována balzovými lištami. Tlumič výfuku spájíme z ocelového plechu. Svislou ocasní plochu stavíme na trupu v celku. Obrysovou část zhotovíme ve špendlíkové šabloně lamelováním. Vodorovná ocasní plocha je celobalzová. Baldachýn křídla je z drátů do jízdního kola, oblepených tvrdou balzou. Podvozek je z duralu tl. 3.
Horní křídlo je rovné a v celku. Spodní křídlo je dělené, poloviny se nasouvají na spojovací dráty. K trupu je zajištěno silonovým šroubem. Vzpěry mezi křídly jsou z drátů do jízdního kola, lana z rybářského lanka nebo ocelové struny.
Prototyp byl poháněn motorem OS Max 10 cm3, který lze beze změn zaměnit maďarským MOKI 10 cm3.