v košíku není žádný produkt
20,80 €
Sportovní RC maketa na motor 6,5 cm3, konstrukce Ing. P. Rajchart
Rozpětí | 1120 mm |
Délka | 1020 mm |
Hmotnost | 3000 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Ing. Pavel Rajchart |
Předlohou modelu je jednomotorový amatérský dvojplošník DSA-1 s imatrikulací N391Y. Prototyp navrhl a v roce 1957 postavil Frank Smith jako letadlo pro potěšení. Označení DSA-1 (Damned Small Aeroplane – tedy „proklatě malé letadlo'") dostatečně letoun charakterizuje. Konstrukce umožňuje průměrně zručnému amatérovi snadnou stavbu z běžného materiálu při použití běžného nářadí. Ačkoliv letoun není vyloženě akrobatickým speciálem, je schopný úplné akrobacie.
Úspěch prototypu podnítil konstruktéra ke stavbě dalšího kusu a přípravě dokumentace pro amatérskou stavbu, záměry už ale nestačil dokončit. Naštěstí se o to postaral jeho syn s přáteli. Podle dokumentace byla postavena řada Miniplanů, které se liší motorovou instalaci, podvozkem, vybavením atp.
Třípohledový výkres předlohy s technickými údaji a popisem zbarvení je v Modeláři 6/1987.
Model je proti předloze značně zjednodušen. Snahou bylo postavit nenáročný sportovní dvojplošník s minimální spotřebou balzy a co nejméně maketovými detaily, na němž jsem si chtěl ověřit technologii práce s pěnovým polystyrenem, umístění tlumiče výfuku do motorového krytu a letové vlastnosti dvojplošníku. Ačkoliv je model poměrně malý (sestavený jej lze převážet na zadních sedadlech škodovky), příjemně překvapil letovými vlastnostmi. Pro ty, kteří dosud neokusili kouzlo dvou křídel, to může být první dvojplošník.
Konstrukce je podřízena snadné a rychlé stavbě. Základním materiálem je pěnový polystyren. Pro řezání polystyrenu je zapotřebí řezačka s odporovým drátem o šířce řezu aspoň 1 000 mm. U prototypu byl polystyren polepen mikrodýhou. Existují i další technologie pro polepování polystyrenu, které lze samozřejmě také použít.
Motorový kryt zhotovíme laminováním na polystyrenové kopyto nebo do negativní formy. Trup sestává z balzových bočnic, překližkových přepážek a tuhého potahu. Obě křídla jsou z pěnového polystyrenu polepeného mikrodýhou. Ocasní plochy jsou celobalzové, klasické konstrukce. Podvozek je spájen z ocelového drátu.
Na prototypu byl použit běžný sériový motor Modela MVVS 6,5 F. Maketový tlumič výfuku není detailně rozkreslen, protože záleží na typu použitého motoru a možnostech modeláře.
Letové vlastnosti modelu jsou dobré: Zvládne jej každý, kdo má zkušenost s cvičným vícepovelovým modelem s křidélky. Model je schopný základních akrobatických obratů pro makety kromě vývrtky.