v košíku není žádný produkt
6,80 €
Sportovní RC model na motor 1,5–3,5 cm3, konstrukce Oldřich Maňásek.
Rozpětí | 1000 mm |
Délka | 840 mm |
Hmotnost | 900–1100 g |
Motor | 1,5 až 3,5 cm3 |
Konstrukce | Oldřich Maňásek |
Moderní hmoty mají již v modelářství pevné místo, přestože ještě většímu rozšíření zatím brání náročná technologie zpracování. Její zvládnutí však otevírá netušené možnosti, zejména pak při sérové výrobě. Příkladem je tento model, jehož stavba je pronikavě usnadněna použitím skelného laminátu a pěněného polystyrénu. Obou materiálů se v modelářství již užívá, československou novinkou však je, že polotovary hlavních dílů lze koupit hotové v materiálovém kompletu dodávaném Kovodružstvem v Mladé Boleslavi.
Několik prototypů modelu prošlo dlouhými a náročnými zkouškami, během nichž s nimi létali jak zkušení piloti, tak začínající modeláři. Díky moderní konstrukci prokázaly modely značnou trvanlivost a výborné letové vlastnosti jako cvičné i jako sportovní (či rekreační).
Slepené motorové lože s přepážkami přesně nalícujeme (opatrně obrousíme) do trupu. Laminátovou skořepinu T1 trupu v místech styku s motorovým ložem a přepážkami opatrně obrousíme až na skelnou tkaninu. Teprve potom zalepíme celek motorového lože do trupu epoxidem. Na desku T8 zkušebně připevníme serva (dvě či tři podle použité soupravy a počtu ovládaných prvků). Po ustavení a zalepení matic pro upevňovací šrouby serva vyjmeme a desku zalepíme do trupu podle výkresu epoxidem. Dále přilepíme podložky T6 a ostruhu T7. Po vytvrzení lepidla přelaminujeme v rozích spoje mezi motorovým ložem (zevnitř), přepážkami a trupem, stejně zesílíme i spojení desky T8 s trupem. K laminování použijeme proužek skelné tkaniny o šířce 15 až 20, nasycený epoxidovou pryskyřicí.
Křídlo je z polotovarů z pěněného polystyrénu, polepených středně tlustým tapetovým papírem.
Před zahájením práce si připravíme kaseinové lepidlo jeden díl prášku smícháme se dvěma díly vody a vzniklou hustou kaši necháme alespoň čtyři hodiny ustát. Před použitím rozředíme jeden díl připraveného lepidla se třemi díly vody, roztok přefiltrujeme přes husté síto (např. z monofilu).
Polotovary křídla K1 (pravý) a K2 (levý) opatrně obrousíme jemným brusným papírem, přilepeným na prkénku. Epoxidem potom přilepíme balzová koncová žebra K5 a po vytvrzení lepidla je obrousíme tak, aby přesně lícovala s polystyrénovými polotovary.
Ocasní plochy můžeme zhotovit dvěma způsoby. Z pěněného polystyrénu tl. 5 (S3, V3), orámovaného balzovými lištami o průřezu 5 x 5 (S1, V1) a 5 x 8 (S2, V2) nebo z balzového prkénka tl. 5. V obou případech jsou rozměry všech dílů stejné.