v košíku není žádný produkt
6,80 €
Volné makety československých letadel v měřítku 1:20 na pohon gumovým svazkem. Konstruktérem modelů je Milan Kácha.
Rozpětí | 500/530 mm |
Délka | 323/380 mm |
Hmotnost | 26/33 g |
Motor | gumový svazek |
Ovládané prvky | volně létající |
Konstrukce | Milan Kácha |
Obě skutečná letadla sloužící za předlohu popisovaným maketám vznikla v době před druhou světovou várkou a i když zůstala jen v prototypech, mají své místo v historii československého letectví. Pro modelové zpracování byly oba stroje vybrány jednak jakožto modelářsky vhodné, jednak pro jejich úhlednost a na tehdejší dobu vyspělou konstrukci.
Sportovní hornoplošník Přikryl Blecha PB 6 byl postaven v roce 1934 a Be56 – akrobatická verze známé řady sportovních letadel Beta z choceňské továrny Beneš-Mráz – vznikla o dva roky později. Díky Národnímu technickému muzeu v Praze, jež opatruje zbývající výkresy, mohla být obě letadla zpracována na létající makety v měřítku 1 : 20 dosti přesně. Nepatrně byly jen zvětšeny podvozkové nohy, výškovka a vrtule.
Oba modely jsou stavěny pro „dvacetinky“ běžným způsobem, již několikrát popsaným. Proto se omezíme jenom na nejnutnější stavební popis.
Trup je sestaven postranicovým způsobem z podélníků a dílů vyříznutých z tvrdšího balzového prkénka 2 až 2,5 mm. U Bety je možno volit postranici buď s pevným, nebo s odnímatelným křídlem. Žebra horní oblé nástavby trupu přesně obkreslíme na 1mm balzu a vyřežeme. Po přilepení a zaschnutí je potáhneme měkkou balzou tl. 0,8 mm. U modelu PB 6 zalepíme zespodu podvozek z ocelové struny o průměru 0,8 mm přivázaný nití na přepážku z 2mm balzy. Celý zbývající prostor před podvozkem potáhneme balzou 1 mm tlustou. U modelu Beta pak přilepíme spodní kryt motoru z měkké balzy. Na vrchní, balzou potaženou část trupu obkreslíme tvary otvoru pilotních prostoru a vyřízneme; u Bety je jen jeden. U PB 6 vyřízneme též otvory pro zapuštění vzpěr „hrazdy“, jež jsou z bambusových štěpin 2 x 2 mm se zaoblenými hranami. Vzpěry je nejlépe přilepit a nahoře spojit epoxydovým lepidlem. Na ocelovou strunu podvozku nalepíme u PB 6 nohavice z balzy 2 mm tlusté.
Ocasní plochy obou modelů jsou z plné měkké a co nejlehčí balzy 0,8 mm tlusté.
U modelu PB 6 se naznačí lehce černou pastelkou prosvítající kostra.