v košíku není žádný produkt
11,80 €
Vítězný model wakefield z mistrovství světa FAI 1971. Konstruktérem modelu je Josef Klíma
Rozpětí | 1283 mm |
Délka | 1165 mm |
Hmotnost | 231 g |
Pohon | gumový svazek |
Konstrukce | Josef Klíma |
Model KL-71, postavený v zimě roku l971, byl konstruován tak, aby měl nejen dobrý kluz, ale i motorový let. Je pokračováním celé vývojové řady; s předešlým modelem jsem zvítězil na mistrovství republiky 1970 a zajistil jsem si účast ve výběru na mistrovství světa 1971. Již při soustředění reprezentantů před MS v Roudnici nad Labem se jevil model KL-71 jako velmi zdařilý; výsledek ze švédského Göteborgu to pak plně potvrdil.
Takto stručně charakterizoval mistr sportu Josef KLÍMA svůj mistrovský model – jeden z nejlepších svého druhu v současné době na světě – v časopise Modelář č. 3/1972, kde byl poprvé představen naší i světové veřejnosti.Stavba modelu vrtulníku je z amatérského hlediska velice náročná a proto doporučujeme – pokud to podmínky dovolí – aby se zájemci o jeho zhotovení spojili a případně si vzájemně mezi sebe rozdělili práci na jednotlivých částech. Vždyť i přes poměrnou jednoduchost je pro výrobu mechanických dílů nutná vrtačka, soustruh a frézka; práce na několika kusech současně vyjde časově příznivěji. Také zhotovení modelu a formy pro laminování trupu je pro jednu či dvě skořepiny značně neefektivní. Navíc taková kooperace umožní postavit model vrtulníku i modelářům, kteří nemají přístup ke strojnímu vybavení, ale jsou zruční třeba v práci s laminátem. Již menšímu kolektivu se vyplatí zhotovit si některé přípravky: frézu na listy hlavního rotoru, přípravek na vyvrtání děr do spojovacích plechů, případně některé další.
Popsaný model je schopen zalétat celou národní sestavu kategorie RC Vr a v rukou zkušeného pilota i převážnou část nové akrobatické sestavy FAI s výjimkou autorotace, výkrutu a obratů, které část výkrutu obsahují.
Stavba modelu je dosti náročná a tudíž nevhodná pro méně zkušené modeláře. Sám začínám vždy křídlem a výškovkou, mají potom čas důkladně „vyzrát“, zatímco stavím ostatní části modelu.
Velkou pozornost věnuji výběru materiálu. Z balzového prkénka vybírám na stavbu modelu jenom tu nejkvalitnější část, zbytek použiji na výplně nebo jinak. Na nosníky vybírám pouze lišty s rovnými léty. Výběr nejlepšího materiálu je podmínkou toho, aby špičkový model byl pevný, tuhý a nedeformoval se.
Trup je dvoudílný. Přední „motorová“ část je z balzy tl. 0,8 mm. Příhodné prkénko namočím do teplé vody až úplně prosákne, otřu je ručníkem a navinu šroubovitě na válcový trn. Začátek vinutí zajistím gumovým kroužkem a pak utahuji závity směrem dozadu tak, aby se okraje prkénka vzájemně dotýkaly. Celek ovinu obinadlem a nechám vyschnout. Pak obinadlo sejmu a slepím okraje balzy na tupo k sobě. Dávám pozor, aby lepidlo neproniklo až na trn. Nechám lepidlo vyschnout, ustřihnu pás japonského hedvábí a přilepím jej lepidlem Herkules jako druhou vrstvu na tuto část trupu. Namočím je, otřu a mokré přilepím lepidlem Herkules.