Rozpětí | 1060 mm |
Délka | 780 mm |
Hmotnost | 680 g |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Polomaketa Z 326 A – Akrobat je stavebně jednoduchý model. Je na něj použito pouze materiálu, který si může každý snadno opatřit v prodejnách modelářských potřeb, v Narpě apod. Je určen především pro modeláře, kteří chtějí stavět model skutečného letadla, ale stavbu přesné makety ještě nezvládnou. Je však samozřejmé, že kdo chce s polomaketou Akrobata létat, musí ovládat alespoň řízení školního upoutaného modelu.
Na stavebním výkrese modelu nesouhlasí se skutečným letadlem půdorysný tvar trupu a přídavných nádrží, podvozek a profiláž. Ze stavebních důvodů je křídlo provedeno jen s jednoduchým vzepětím (na místo dvojitého). Pro ty, kdo by chtěli model postavit jako maketu, jsou na plánu zakresleny tenkou čarou skutečné obrysy a hlavní řezy trupem, podvozek a ostruha. Výkres skutečného letadla je v časopisu Modelář č . 2/1964.
Trup sestavíme na rovné pracovní desce. Pracujeme s pomocí špendlíkové šablony přímo na plánu, pokrytém průhledným papírem. Na přední díl 1 použijeme suché lipové (smrkové) prkénko tloušťky 10 mm s rovnoměrně hustými a rovnými léty. Po překreslení tvaru díl 1 pozorně vyřízneme. Výřezy pro motor (event. upravit pro jiný motor než „Jena“) a pro nosníky křídla uděláme raději užší a dodatečně je podle potřeby rozšíříme. Všechny řezy musí být rovné a kolmé. Nejsme-li si jisti, řežeme raději s malým přídavkem a přesný tvar dopilujeme. Zlepší se tím nejen vzhled modelu, ale i jeho pevnost, protože lišty zadní části trupu jsou k dílu 1 přilepeny na celé stykové ploše.
Hrdlo pro přívod paliva, směřující dozadu, otočíme doprava (uvolníme a opět přitáhneme šestihran). Navlečeme na ně přívodní hadičku, nejlépe ze silikonového kaučuku, motor vsuneme do otvoru v přídi a připevníme do vyvrtaných otvorů.
Křídlo je v celku a k trupu pevně přilepeno. Obě poloviny sestavujeme samostatně (bez žeber A), opět na plánu na pracovní desce. Na plánu je kreslena pravá půlka, levou získáme přesným překreslením na průsvitný papír který obrátíme.Odtokovou lištu po nasazení žeber na několika místech podložíme a celou kostru zajistíme tak, aby měla správný tvar. Pomocný nosník 6 zatím nezalepujeme! Kostru sejmeme z desky až po úplném uschnutí.Hotové poloviny křídla spojíme. Spojku 5 s navléknutými žebry A nasuneme mezi lišty hlavního nosníku křídla, uprostřed lehce ovážeme nití a nasuneme pomocný nosník 6. Pozor na vzdálenost obou středních žeber A!