Polomaketa automobilu F1 kategorie RC-V1. Konstruktérem modelu je Jan Kuneš mladší.
PL84sMO
Popis
Délka podvozku
430 mm
Měřítko
1:8
Rozvor
306 mm
Motor
MVVS 2,5 G7
Konstrukce
Jan Kuneš mladší
Rádiem řízené modely automobilů se spalovacím motorem patří výrobně k nejnáročnějším modelářským kategoriím. Přesto jsou stále oblíbenější nejen v zahraničí (kde lze koupit jak hotové agregáty, tak celé modely), ale i u nás, v zemi příslovečných „zlatých“ rukou. Vývoj těchto modelů není zdaleka u konce. První byly zmenšeninami skutečných automobilů nejen podle „kabátu“, ale i v řešení konstrukčních celků. Zkušenosti však ukázaly, že na rozdíl od leteckého či lodního modelářství zde nelze aplikovat poznatky z konstrukce vzorů. Návrh úspěšného modelu je tedy nyní záležitostí nejen zkušeností, ale i konstrukčního citu. Jedním z mála modelářů, kterým se již po několik sezón daří držet se na výsluní, je Jan Kuneš mladší z modelářského klubu Svazarmu v Praze 6 - Suchdole. K prvním úspěchům v této kategorii mu dopomohl FORD TYRRELL (plánek Modelář č. 61s), na který navazuje moderně řešený a mnoha vavříny ověnčený SURTEES TS 16. Vznikl v suchdolské „stáji“ spoluprací J. Kuneše ml. a Václava Mullera; většina sportovních úspěchů této dvojice byla již publikována. Jednotlivé konstrukční skupiny modelu SURTEES pak posloužily při stavbě dalšího vozu PORSCHE 917.30, s nímž oba modeláři slavili úspěchy v závodech modelů se zakrytými koly (kategorie RC-V2). Model SURTEES TS 16 je zmenšen oproti skutečnému vozu v měřítku 1 : 8, rozměry i konstrukcí odpovídá mezinárodním pravidlům EFRA. K jeho řízení může být použita pouze proporcionální RC souprava se dvěma servy (V prototypu byla použita amatérská RC souprava a šedivá serva Varioprop.) Motor MVVS 2,5 G7 pohání přes čelní ozubené soukolí s převodem 1 : 5,5 až 1 : 6 zadní, nedělenou nápravu. Volba převodu závisí na předpokládaném charakteru trati; pro skupinový závod se používá hlavně převodu 1 : 6. Plánek je určen pro zkušené a zručné modeláře-řemeslníky; proto není uveden výrobní postup u jednotlivých dílů. Návod se omezuje na postup sestavení; je tudíž výhodné zhotovit si nejprve všechny díly. Všechny jinak neoznačené míry na výkresech jsou v milimetrech.Základem podvozku je plechový plošinový rám 1, na němž jsou upevněny ostatní díly modelu; karosérie tvoří jejich kryt. Do přesného tvaru se rám opracuje až po porovnání s karosérií.Na nosník 81 se nanýtuje držák 97 s konektorem 96. Na rám 1 se připevní pomocí nýtů 83 výztuhy 81 a 82 a pájecí očko 101. Přišroubuje se sloupek 73 s ovládací pákou 75 a sloupek 55. Nýty 95 se připevní podložka 93 s držákem 94. Do nábojů 3 se připájí natvrdo ramena 6.