Délka | 1060 mm |
Motor | 2x 2,5 cm3 |
Konstrukce | Luboš Zahradník |
Při návrhu modelu jsem vycházel z požadavků na co možná nejmenší spotřebu nedostatkové balzy a maximální jednoduchost. Při nezvykle velkých rozměrech má model poměrně malé plošné zatížení, což mu zaručuje dobré letové vlastnosti. Před stavbou si nejprve pečlivě prostudujeme výkres a přečteme návod. Přestože je totiž stavba natolik jednoduchá, že ji za dohledu instruktora zvládne i začátečník, má své zákonitosti, a ty je třeba dodržet. Je ovšem samozřejmé, že zkušenější modelář může konstrukci modelu přizpůsobit svým možnostem a schopnostem.
Létání s vícemotorovým modelem je vždy náročnější než s jednomotorovým, zejména po technické stránce. Před prvním startem zkontrolujeme polohu těžiště modelu, lehký chod řízení a otáčení kol podvozku. Případné nedostatky odstraníme. Žádná ze součástí modelu nesmí být uvolněna; zejména křídlo, motory a nádrže musejí být uchyceny zcela bez vůlí.
Problémy většinou nastanou při seřizování motorů, jejichž spolehlivý a pravidelný chod je pro dobrý let modelu nezbytný. Při seřizování nejprve nastartujeme jeden motor a vyladíme jej na maximální výkon, pak totéž zopakujeme s druhým motorem. Po seřízení motorů překontrolujeme funkci řízení, a je-li bezchybná, dáme pomocníkovi pokyn k vypuštění modelu. Jestliže je model dobře postaven, neměly by při létání nastat potíže. Model necháme rozjet a pak mírně natáhneme výškovku, takže se odlepí od země. Několik kol jej udržujeme ve vodorovném letu a přitom zkoušíme jeho citlivost na řízení. Je-li vše v pořádku, zkusíme let na úrovni 45°. Stále přitom sluchem kontrolujeme, zdali se nemění zvuk motorů, což by signalizovalo nějakou závadu. Pokud je opět vše v pořádku, můžeme začít s nácvikem letových obratů kategorie SUM. Prototyp modelu je velmi dobře ovladatelný a lze s ním létat celou sestavu SUM. Ten, kdo si netroufá na akrobatické obraty, může motory vybavit RC karburátory a létat s mezipřistáním nebo vypouštět parašutisty s použitím třetího řídícího drátu.
V závěru letu, kdy pracuje již jen jeden motor, je třeba řídit velmi citlivě, zvláště vane-li silnější vítr. Nejlepší samozřejmě je, zastaví-li se oba motory najednou. Po zastavení motorů má model díky svému malému plošnému zatížení dobrou klouzavost. Při přistání udržujeme rychlost až do okamžiku, kdy je model těsně nad zemí, pak přitáhneme výškovku a rychlost vytratíme. Model při zemi „plave“ a dá se dobře podrovnat.