v košíku není žádný produkt
6,80 €
Bezmotorový model kategorie A1
Rozpětí | 1276 mm |
Délka | 700 mm |
Hmotnost | minimálně 220 g |
Nosná plocha | 17,94 dm2 |
Konstrukce | Ivo Veselka |
Model je konstrukčně jednoduchý, vhodný do turbulentního i klidného počasí. Je tudíž do jisté míry univerzální a hodí se pro soutěže. Robustnost jej předurčuje pro stavbu v modelářských kroužcích, a to zejména pro ty mladé modeláře, kteří už jednu A jedničku postavili. Jim přijde vhod dobrá podélná stabilita, kterou modelu zajišťuje poměrně velká vodorovná ocasní plocha.
Na výkrese je model nakreslen ve školní verzi. Konstruktér sám používá háček pro krouživý vlek a zesílené křídlo pro bezpečné vystřelování modelu v závěru vleku na lanku. Na tyto úpravy je v závěru popisu poukázáno. Prototyp odlétal do konce roku 1978 dvacet soutěží, na nichž dosáhl 12krát maxima 600 s a průměrného času 115 s na jeden let. To také dokazuje, že i v současné době se dá úspěšně létat s větroněm se vzepětím křídla do V.
Křídlo. Připravíme si lišty na nosníky K6 až K10, které pečlivě vybereme. Musí být rovnoleté a nezkřivené, kvalita má rozhodující vliv na pevnost křídla. Lupenkovou pilkou vyřežeme žebra K1 až K4 včetně výřezů pro spojovací jazyk půlek křídla, ale zatím bez zářezů pro nosníky. Spolu s nimi vyřežeme 3 kusy šablon Š1. Žebra K2 až K4 a šablony Š1 svrtáme podle křížků nakreslených na výkrese a navlékneme na rovné ocelové dráty o průměru 1,5. Takto vzniklý blok žeber s citem sevřeme ve svěráku a opracujeme pilníkem a pak na čisto brusným prkénkem.
Do obroušených žeber uděláme zářezy přesně podle vybraných lišt pro nosníky.
Ty musejí jít nasunout do žeber i šablon těsně. Pomocí šablon Š1 pak zhotovíme opět v bloku balzová žebra K5 obdobně jako žebra překližková, a to pro každou polovinu křídla zvlášť. Dvě šablony umístíme vždy na okrajích a třetí doprostřed bloku žeber. Je vhodné zhotovit několik balzových žeber navíc pro případné pozdější opravy křídla. Při rozebírání bloku žebra očíslujeme a při sestavování křídla je umisťujeme podle pořadí čísel. Tím se zmenší vliv eventuální nepřesnosti práce.
Dále vyřežeme 2 kusy opěrné desky spojovacího jazyku K12, jazyk K13 a úhlovou šablonu Š2. Balzořízem nebo skalpelem uřízneme z vybraného balzového prkénka dvojmo odtokovou lištu K10, kterou ohoblujeme a pečlivě obrousíme brusným prkénkem do klínového průřezu podle výkresu.
Zářezy pro žebra v hotové odtokovce uděláme pomocí plochého jehlového pilníčku. Vyřízneme balzovou horní část pro náběžku křídla K11. Tím jsou připraveny veškeré díly potřebné pro sestavení křídla.
Trup sestává z hlavice slepené z dílů T1 a T2 a z ocasní části z podélníků T3, bočnic T4 a příček T5. Podélníky T3 jsou plynule zbroušeny podle výkresu z průřezu 8 x 2 na 4 x 2. Rovněž bočnice T4 jsou úkosovitě zbroušeny z tloušťky 3 u hlavice na tloušťku 1,8 na konci trupu. Při zbrušování podélníků dbáme na to, aby se nepokřivily; nejlépe je brousit střídavě z obou stran úkosu.
Ocasní část trupu lepíme tak, že Kanagom naneseme na všechny stykové plochy, necháme volně zaschnout, znovu jej naneseme a pak teprve díly spojíme.