v košíku není žádný produkt
6,80 €
Plán upoutané polomakety akrobatického letadla na motor 2,5 cm3. Konstruktérem modelu je Jan Vyčichl.
Rozpětí | 955 mm |
Délka | 820 mm |
Hmotnost | 720 g |
Polomaketu letadla JAK 18 PM, které se zúčastnilo mistrovství světa 1970 v Anglii, jsem navrhl spolu s J. Vaníčkem z našeho klubu podle časopisu Aero Modeller.
K volbě sportovního letadla jakožto předlohy mě přimělo hlavně to, že jsem se už nemohl dívat na záplavu polomaket vojenských letadel v kategorii SUM. Hned na první soutěži v Chebu v červnu 1974 zaujal také JAK svou odlišností a úhledností bodovače a získal při statickém hodnocení nejvíce bodů.
Model doporučuji stavět pouze v celobalzovém provedení, jak je nakreslen na plánku a dále popsán. Veškeré míry jsou v milimetrech. Při stavbě lepíme acetonovým lepidlem Kanagom, důležité a namáhavé spoje epoxidem.
Trup. Přední základní díl vyřízneme z lipového (smrkového) prkénka včetně všech výřezů (pro motor, výztuhy a křídlo). Bukové výztuhy přilepíme z pevnostních důvodů epoxidem. Zadní část trupu je konstrukční. Hlavní podélníky jsou ze smrkových lišt 3 x 10, kdežto stojiny, přechod pod kabinou, zakončení trupu a výztuha pro očko 5 jsou balzové. Po obroušení potáhneme předek trupu překližkou tl. 1,5 (pravá část má výřez pro motor, levá nikoli) a zadní část balzou tl. 1,5, kterou slepíme na tupo na potřebnou šířku. Vyvrtáme otvory o průměru 3 pro upevňovací šrouby motoru a řízení. Po obroušení potaženého trupu nasuneme šrouby M3 x20 pro motor a zajistíme je proti otáčení drátem zapájeným do drážky. Přilepíme zaoblení přední části trupu, které znázorňuje kryt motoru.
Křídlo stavěné v celku je do trupu zalepeno napevno. Při stavbě dbáme na to, aby bylo souměrné a nezkroucené. Počet a umístění žeber jsou stejné jako u skutečného letadla. Žebra se zhotovují tzv. rašplovou interpolací takto: Z překližky tl. 2 si uděláme přesné šablony krajových žeber C a B, mezi ně narovnáme nahrubo vyříznutá prkénka z balzy tl. 2, jejichž počet souhlasí s počtem žeber na jedné polovině křídla. Ve svěráku pak struhákem (rašplí), pilníkem a nakonec skelným papírem opracujeme v bloku všechna žebra jedné půlky křídla najednou a přesně. Totéž opakujeme pro druhou polovinu křídla, proto blok skládáme jednou doprava a podruhé doleva. Šikmé hrany na žebrech se srazí při konečném obroušení křídla.
Ocasní plochy s profilem rovné desky vyřízneme z plné balzy slepené z prkének na tupo na potřebnou šířku. Náběžné strany zaoblíme a odtokové strany kormidel zbrousíme do táhlého klínu. Výškovka má imitované skutečné závěsy zhotovené z balzových odřezků tl. 3. Pohyblivou část výškovky připojíme závěsy zn. Modela. Poloviny výškového kormidla spojíme drátěnou spojkou.