v košíku není žádný produkt
6,80 €
Upoutaná polomaketa stíhacího letadla na motor 2,5 cm3, konstrukce Jaroslav Fara
Rozpětí | 900 mm |
Délka | 830 mm |
Hmotnost | 780 g |
Motor | 2,5 cm3 |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Model je pokračováním série nejznámějších letadel z druhé světové války, započaté nejlepší stíhačkou oné doby „Spitfire“ (plánek Modelář číslo 18). Polomaketou S-199 se dále rozšiřuje výběr typů pro připravované juniorské soutěže polomaket s plochým trupem.
S ohledem na materiálové možnosti mladých a venkovských modelářů je model konstruován výhradně z tuzemského materiálu. Pochopitelně použitím balzy se stavba nejen usnadní, ale může se i zlepšit vzhled modelu. V tom případě je vhodné z balzového prkénka tl. 10 milimetrů vyříznout celý trup (v přední části jej zesílit překližkou tl. 1 mm a bukovými hranoly), z prkének tl. 4 až 5 mm zhotovit ocasní plochy a 2 mm balzu použít na žebra, částečný potah křídla a jiné. Model v nakresleném provedení má křídlo pevně zalepené do trupu; poněkud to usnadní stavbu. Kdo dá přednost křídlu odnímacímu, upraví spodek trupu a střed křídla pro připevnění šroubem stejným způsobem, jako u zmíněných předcházejících tří modelů této řady. Řezy tvarovým trupem, nakreslené jako obvykle na plánku, mohou opět posloužit zkušenějším modelářům při vlastním návrhu konstrukce trupu na maketu.
Před započetím stavby si prostudujeme plánek a ujasníme si celý postup. Začneme překopírováním dřevěných tvarových dílů na příslušný materiál. Smrkové lišty a prkénko vybereme rovnoleté a bez suků, překližku nezborcenou. Všechen materiál očistíme jemným brusným papírem od nerovností a chloupků. Křídlo a trup slepujeme přímo na plánku položeném na rovné tuhé pracovní desce. Přes plánek položíme tenkou igelitovou fólii nebo alespoň průsvitný voskovaný papír, abychom lepením plánek nepoškodili.
Na plánku je nakreslen motor MVVS 2,5 TRS, se kterým byl model vyzkoušen. Lze použít i jakýkoli jiný motor o objemu 2,5 cm3. Jestliže výkonnost motoru je menší, takže model má menší rychlost a tím také menší tah v řídicích drátech (tím se zhorší ovládání), vyosíme motor asi o 2 až 3 stupně z letového kruhu vložením klínových podložek pod upevňovací patky.
Vrtulový kužel vysoustružíme. Nemáme-li takovou možnost, musí postačit plastikový kužel z prodejny, třebaže svou velikostí odlišný vzhledem k poměrnému zmenšení. Vrtule na skutečném letadle byla třílistá se širokými listy. Pro tento model by měla mít průměr 270 mm, pro létání však bylo použito plastikové vrtule tuzemské výroby o průměru 225/120 mm.
Palivovou nádrž spájíme, vypláchneme benzinem a vyzkoušíme na těsnost. K trupu ji přišroubujeme. Můžeme také použít hotovou nádrž, která je k dostání v modelářské prodejně.
Verze stíhačky S-199 nakreslená na plánku měla v československé vojenské kamufláži všechny spodní plochy světle modré, vrchní a boční plochy v barvě khaki.