v košíku není žádný produkt
6,80 €
Výkonný celobalzový větroň kategorie A-2, rozpětí 1924 mm, konstrukce Luděk Jirásek
Rozpětí | 1924 mm |
Délka | 1125 mm |
Hmotnost | 415 g |
Plocha křídla | 33,95 dm2 |
Konstrukce | Luděk Jirásek |
Model je určen pro pokročilé modeláře, kteří mají zkušenosti se stavbou, se zpracováním balzy a chtějí mít soutěžní větroň líbivých tvarů. Pracnost modelu je asi 140 hodin.
Trup je celobalzový, dutý, slepený z několika dílů a zesílený v přední části překližkou. Jeho stavbu začneme vyříznutím prodloužené hlavice 1 z vícevrstvé překližky tloušťky 3 mm. Po obou stranách zalepíme lipové nebo olšové špalíky 2 (bez otvoru pro zátěž) a nákližky 3 z překližky tl. 1 mm. Po zaschnutí lepidla vyřízneme ve špalících osazení pro bočnice 5, ale špici zatím netvarujeme. Pak přilepíme dolní rovnou část trupu 4 z tvrdší balzy tl. 4 mm, ve které vpředu vyřízneme podélně tvarovaný výřez, aby bylo možné ji na hlavici s nákližky navléknout: Bočnice 5 (levá a pravá – musí být vzhledem k pevnosti v kroucení z jednoho druhu balzy) vyřízneme z prkénka tloušťky 4 mm podle bokorysného tvaru označeného na plánku a slepíme s balzovými lištami trojúhelníkového průřezu 6 (viz řez trupem). Před zalepením bočnic nasadíme do hlavice 1 ohnutý spojovací jazyk křídla 7 z duralového plechu tloušťky 2 mm. (Ke spojení trupu a půlek křídla je možné použít i ocelových drátů o průměru 4 mm.) Odlehčovací otvory vyvrtáme v jazyku předem, jeho hrany po obvodu pečlivě zaoblíme.
Do spodní části trupu zalepíme trubičku z PVC 2x0,5 mm (bužírka), skrze kterou po dokončení trupu provlékneme ovládací táhlo směrovky 9 z tenkého silonového vlasce nebo režné nitě (lakované nitrolakem v napjatém stavu) a zakončené koncovkou 10 z organického skla tl. 2 mm.
Jednotlivé díly trupu zajišťujeme při slepování ocelovými špendlíky; lepíme acetonovým lepidlem dobré kvality (např. Kanagom). Pouze horní část trupu 11 v místě křídla, kde je balza tl. 3 mm dvojitě prohnuta, ovineme po dobu schnutí lepidla pásovou gumou. Nezapomeneme kontrolovat zejména osovou přímost trupu, protože po slepení se již nedá opravit případná úchylka.
Do výřezu pro kabinu zalepíme balzové lože 12 a 13, na bočnice navlečené přechody 14 a 15 z balzy tl. 4 mm a lože pro výškovku 16 z balzy tl. 3 mm. K vybroušení přechodu se hodí dřevěný váleček polepený brusným papírem.
Slepený trup pozorně obrousíme do tvaru podle řezů A-A, B-B a C-C. Ve vlečném háčku 17 z duralového plechu tl. 2 mm vyvrtáme otvory o průměru 3 až 4 mm a část zapuštěnou do trupu mírně zdrsníme. Potom háček odmastíme, do schránky v trupu nalijeme mírně ohřáté lepidlo Epoxy 1200 (ohřátím zřídne) a háček ustavíme. Přebytečný epoxid setřeme. Olověná zátěž 18 je ve špici rovněž zalepena epoxidem.
Kabina 19 je vylisována z organického skla plexit tl. 1,5 až 2 mm. Potřebujeme k tomu jednoduchou dřevěnou raznici, která je nakreslena na plánku. POSTUP: Před lisováním potřeme stykové plochy raznice tenkou vrstvou oleje. Plexit předehřejeme nad suchým teplem – např. nad plynovým hořákem, nikoli ve vodě – a po vylisování ochladíme razník i s kabinou studenou vodou. K odříznutí použijeme list pilky na kov.