v košíku není žádný produkt
11,80 €
Upoutaná maketa čs. letadla na motor 5 cm3, konstrukce Jan Kosinka
Rozpětí | 1094 mm |
Délka | 973 mm |
Hmotnost | 1500 g |
Motor | Tono 5,6 cm3 |
Ovládané prvky | V, (M) |
Konstrukce | Jan Kosinka |
Československé akrobatické letadlo R-7 „Racek“ je poslední konstrukcí tvůrce známých „Sokolů“, Ing. Zdeňka Rubliče. Prozatím je postaveno pouze v prototypu. Vyniká jednoduchými tvary, pro které bylo autorovi modelu velmi vhodnou předlohou pro upoutanou maketu. Není pochyb o tom, že přijde ze stejných důvodů vhod i jiným modelářům, kteří vlastní motory 5 cm3 se žhavicí svíčkou. Model s celobalzovým potahem vyhovuje soutěžním podmínkám a při ovládání otáček motoru může získat na soutěžích maximum bodů.
Trup. Stavbu začneme tak, že na přepážky 3 a 4 přesně podle plánu přilepíme ohnuté lišty nosníků křídla. Po zaschnuti zalepíme do těchto přepážek nosník 3 x 5 v ose trupu a zároveň na nosníky křídla žebro A podle plánu. Dále si odděleně slepíme přední část trupu. Na nosníky motorového lože přilepíme přepážky 2 a 1 a trojúhelníkové výztuhy motorového lože 10. Po zaschnutí zařízneme motorové nosníky u přepážky 1 a spojíme obě části trupu. Mezi nádrží a motorovými nosníky je přilepena destička 11 z 1mm překližky, na kterou je přilepena Epoxy 1200 palivová nádrž. Mezera mezi přepážkou a nádrží je vymezena potřebně tlustým kouskem balzy 12. Toto všechno slepíme k sobě, podle vzdáleností na plánu dosadíme ostatní podélníky trupu a přilepíme uložení vahadla 13 a přepážku 5. V místě této přepážky jsou boční podélníky ostře ohnuty podle půdorysného tvaru.
Křídlo. Na zalepené již nosníky 3 x 5 a 3 x 3 přilepíme žebra B, C, D z balzy tl. 5 mm a žebro E z překližky tl. 2,5 mm. V žebrech levé půlky křídla vyřízneme otvory pro lanka řízení. Vsadíme náběžnou lištu z balzy 6 x 6 na koso a uprostřed ji spojíme kouskem balzy (překližky). Po zaschnutí zařízneme nosníky u žebra E a přilepíme balzové bloky, z nichž po zaschnutí vypracujeme koncové části křídla. Do levé koncovky zalepíme trubičky o průměru 3/2 mm pro vedeni řídicích drátů. Také vylepíme balzou místo mezi nosníky 3 x 3 a žebry C až E pro pozdější přilepení křidélek. Mezi překližkové destičky namontujeme části systému řízení 17 až 19 šroubem M3 s matici, zajistíme (lepením – pájením) a protáhneme struny o průměru 0,8 mm křídlem. Do pravé půlky křídla zalepíme zátěž podle plánu. Na žebra A přišroubujeme podvozkové nohy 20 třemi šrouby M3 a dobře přilepíme.
Povrchová úprava. Po dokonalém vyrovnání všech nerovností vybrousíme celý model jemným skelným papírem. Potom lakujeme dvakrát bezbarvým nitrolakem a opět brousíme. Následují nátěry řídkým tmelem z nitrolaku a násypu Sypsi, jehož příprava je známá. Tmelíme a brousíme tak dlouho, až je celý balzový potah pokryt souvislou tenkou vrstvou tmelu. Na takto připravený povrch stříkáme dvě vrstvy barevného nitrolaku a po dokonalém zaschnutí brousíme jemným brusným papírem (č. 320–400) pod vodou. To opakujeme dvakrát až třikrát, pokud chceme dosáhnout skutečně dokonalého povrchu bez zjevně vystupující struktury balzového dřeva.