v košíku není žádný produkt
11,80 €
Univerzální RC model na motor 2,5-5 ccm s rozpětím 1390 mm s klasickou konstrukcí, konstruktérem je Azuma Kuro
Rozpětí | 1390 mm |
Délka | 1000 mm |
Hmotnost | 1760 g |
Pohon | 1,5-5 cm3 |
Konstrukce | Azuma Kuro |
Již delší dobu jsme si byli vědomi toho, že v sortimentu našich plánků chybí RC model na větší motor, určený pro čtyř až šestikanálovou řídicí soupravu. Když se nám dostal do ruky stavební plán modelu ATLAS, usoudili jsme, že to by mohlo být ono. Je typickým představitelem modelů této třídy; jednoduchý, stavebně nenáročný – tudíž napodobitelný i v našich podmínkách a přitom se nedá říci, že je nepohledný.
Model ATLAS II, který je na předkládaném výkrese, je druhým členem zatím devítičlenné vývojové řady RC modelů, jež prodává velká japonská modelářská firma KURO: Jeho konstruktérem je pan Azuma Kuro, který nám také poskytl reprodukční právo – díky přičinění p. Ladislava Kohouta – aby tak konkrétně pomohl československým modelářům.
V původní verzi je model vybaven šestikanálovou RC soupravou, jež ovládá obě kormidla a přípusť motoru o zdvihovém objemu 5 cm3. Křídlo má dvojvypuklý profil o tloušťce 17 % (typu NACA 2317) a vzepětí 6°. V tomto uspořádání by tedy mohl být model u nás vybaven na příklad RC soupravou TONOX a motorem TONO.
Při používání 4 kanálů (směrovka – motor) je zapotřebí zvětšit úhel seřízení a posunout polohu těžiště ze 40 % hloubky křídla poněkud dopředu (30 až 35 % hloubky křídla). Po této úpravě bude potřeba sklonit osu tahu vrtule více k zemi.
U jednokanálu lze vystačit i s dobrým motorem o objemu 2,5 cm3. Kdo má model jenom pro „polétání“ a přeje si, aby létal téměř bez řídicích zásahů, může mírně zvětšit vzepětí (na asi 8°); není to ale nutné. Pro dodržení dostatečné rychlosti modelu při použití slabšího motoru se doporučuje zmenšit tloušťku profilu na 15 %, případně až na 12 %, čili použit profil NACA 2315 nebo NACA 2312. Hodil by se jistě i profil Ritz 2-30-12. (Souřadnice zmíněných profilů lze najít v časopise Modelář č. 6/1965.)
Zalétání modelu ATLAS nebude jistě příliš obtížné, protože jednak je jednoduchý a bez konstrukčních zvláštností, které mohou při provozu překvapit, jednak s ním budou jistě zacházet lidé modelářsky sběhlí.