v košíku není žádný produkt
11,80 €
Soutěžní RC model kat. RC-C1 na motor 2,5-3,5 ccm s rozpětím 1360 mm s klasickou konstrukcí, konstruktérem je Ladislav Lifka
Rozpětí | 1360 mm |
Délka | 930 mm |
Hmotnost | 1700 g |
Pohon | 2,5-3,5 cm3 |
Konstrukce | Ladislav Lifka |
Při navrhování tohoto modelu bylo základním záměrem dostat se alespoň částečně na úroveň RC modelářů v západních zemích, pokud jde o způsob stavby. U nás je dosud taková praxe, že stavba RC modelu je zhruba ve stejném poměru s jeho životností. Stavba modelu kategorie RC-C1 trvá přibližně 150 hodin. Předpokládáme-li pak průměrně 7 minut na jeden let, reprezentuje to přes 1 000 letů a toho se model většinou nedožije anebo je už prakticky na zrušení. Měli jsme mnohokrát možnost přesvědčit se o tom – a to se týká téměř všech kategorií – že sportovní úspěch vězí v hodinách prodlených na letišti a nikoliv při stavbě. Víme také, že např. američtí modeláři „spotřebují“ za jednu sezonu několik modelů a to je v našich poměrech při klasické stavbě modelu zhola nemyslitelné.
Západoevropské a americké modelářské obchody nabízejí prefabrikované díly modelů, zkompletované buď ve stavebnici („kit“) nebo speciálně upravené díly pro rychlostavbu („super-kit“). Je jistě mimo pochybnost, že i náš obchod zahrne do svého sortimentu takové stavebnice, jakmile je výroba nabídne.
Na základě uvedeného byla navržena a členy leteckomodelářského klubu Praha 10 postavena patnáctikusová série modelu Mono-Club, stavěná systémem „super-kit“ a přizpůsobená ovšem našim možnostem. Na všechno byly vyrobeny kovové nebo překližkové šablony, podle kterých se díly přímo vyříznou z balzy. Tvary součástí jsou navrženy tak, že do sebe navzájem zapadají a nedovolují tak jinou nebo chybnou možnost stavby. Téměř celý model lze tedy sestavit „na sucho“ a je téměř vyloučena osová nebo jiná nepřesnost. Máme-li takto připravené díly, postačí pak ke stavbě modelu jen slovní doprovod.
Různé doplňky, jako podvozky, motorová lože, palivové nádrže aj. byly vyrobeny svépomocí klubu, dílensky.
Model Mono-Club stavěli zkušení i méně zkušení modeláři, vesměs v rozmezí 60 až 80 pracovních hodin. Odečteme-li tedy práci spojenou vyřezáním podle šablon (jež odpadá u skutečné stavebnice druhu „super-kit“) odpovídá pak doba práce oněm asi 48 hodinám, uváděným např. u západoněmeckých rychlostavebnic (Schnellbaukasten).
Vzhledem k tomu, že k sériové stavbě bylo přikročeno až po zalétání prototypu, aby mohly být provedeny drobné úpravy.