v košíku není žádný produkt
11,80 €
Cvičný RC model na motor 2,5-3,5 ccm s rozpětím 1370 mm s klasickou konstrukcí, konstruktérem je Gustav Hladík
Rozpětí | 1370 mm |
Délka | 1000 mm |
Hmotnost | 1350 g |
Pohon | 1,5-2,5 cm3 |
Konstrukce | Gustav Hladík |
V nabídce stavebních plánků, vydávaných naší redakcí, chybí již delší dobu jednoduchý školní motorový model. Takový, který dokáže postavit i nepříliš zkušený modelář pokud o všem má za sebou alespoň jednopovelový RC větroň Lion či v kroužku stavěnou A jedničku.
Dále popsaný model vychází koncepčně z přece jen poněkud staršího modelu Atlas, jehož plánek vyšel v Modeláři již před čtrnácti lety a který se přesto pro svoji jednoduchost a dobré letové vlastnosti objevuje dodnes i na oblastních soutěžích. Pokud je opatřen dobrou „šestapůlkou“ a ovládán pilotem, který „umí“, dokáže úspěšně konkurovat i soutěžním speciálům. Pro začínající mládež však výkonný motor většího zdvihového objemu představuje kromě větší investice i větší riziko zranění. Rychlý a těžký model je také mnohem náročnější na letový prostor a terén pro přistávání.
A tak vznikl Adam. Již jeho název naznačuje, že jeho posláním je být prvním průvodcem v nádherném království rádiem řízených motorových modelů.
Pochopitelně není zapovězen ani ostříleným kozákům, kteří jej mohou prohánět třeba o víkendech za chatou. Jeho pravým posláním je však naučit své majitele (s pomocí jejich zkušenějších kolegů) létat základní sestavu obratů M1, absolvovat spolu několik prvních soutěží a tím nabýt nezbytných zkušeností.
Stavbu začněte přípravou materiálu. Vybírejte pečlivě pevnou a lehkou balzu (tvrdá a těžká se ostatně nehodí téměř na žádný létající model). Slepte si na potřebnou šíři balzová prkénka na bočnice trupu i tuhý potah křídla, která ještě před úpravou na konečný rozměr a tvar alespoň po lícové straně dobře vybruste. Zakreslete si také do výkresu případné změny motorového lože, táhla karburátoru a úložné desky serv. Celý model je lepen acetonovým lepidlem (Kanagom); při tzv. dvojím lepení postačuje jeho pevnost pro všechny spoje.
Zalétání modelu. Model nesmí být viditelně nesouměrný. Musí být správně vyvážen, a to nejen podélně (poloha těžiště je na výkrese), ale i příčně. (Vyvážit je nutné i postranní tlumič výfuku!) Model příliš těžký na hlavu nebude schopen zalétat vývrtku, lehký na hlavu bude nestabilní (bude pořád někam uhýbat). Nechoďte Adama zaklouzávat! První starty je nejlépe absolvovat z ruky s motorem v maximálních otáčkách. Vyzkoušejte si simulovaným vrhem, že se motor po startu nezastaví. (Příčinou bývá chudá palivová směs nebo velká světlost přívodní palivové hadičky.) Po odhození by se měl Adam v důsledku plné nádrže jevit mírně těžký na hlavu. Stálá směrová odchylka letu může být též způsobena i nepatrně nesouměrným připevněním křídla k trupu.