v košíku není žádný produkt
6,80 €
Upoutaná polomaketa na motor 1,5 ccm s rozpětím 778 mm s klasickou konstrukcí, konstruktérem je Jaroslav Fara
Rozpětí | 778 mm |
Délka | 658 mm |
Hmotnost | 400 g |
Pohon | 1-1,5 cm3 |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Předlohou pro návrh modelu bylo moderní americké čtyřmístné letadlo, které je z modelářského hlediska velice vhodné díky svým jednoduchým tvarům s převládajícími přímkovými obrysy. S modelem, který dokáže postavit i začátečník, je možno létat na poměrně malé ploše, jako je hřiště, parcela či jiný podobný „plácek“.
NA STAVBU
si vybereme balzu střední tvrdostí beze stop po řezu pilou a chloupků, na lišty křídla raději tvrdší. Kostru modelu spojujeme acetonovým lepidlem Kanagom anebo lepidlem Herkules.
S ohledem na přepravu modelu ve veřejných dopravních prostředcích, jakož i úplným začátečníkům v pilotáži je možno doporučit postavit křídlo odnímatelné, přivazovaná běžným způsobem gumou přes bambusové poutací kolíky zalepené do trupu.
Na plánu je nakreslen motor MVVS 1,5 D. Pro jiný motor je třeba upravit výřez v motorovém loži 10, popřípadě v přední části trupu 12. Palivovou nádrž koupíme buď hotovou anebo ji spájíme z mosazného či bílého konzervového plechu tl. 0,2 až 0,3 mm a měděných trubek o průměru 3/2 mm. Do trupu ji zalepíme epoxidem, jak už o tom byla řeč. V hotovém trupu není k nádrži přístup, proto musí být před zamontováním vypláchnuta a vyzkoušena tlakem vzduchu ve vodě na těsnost. Při zkoušení modelu byla použita dřevěná vrtule o průměru 180/100 mm; může být i o průměru 200 mm. Upevníme ji dvoudílným kuželem o průměru 28 mm zn. Igra.
Kostru modelu vybrousíme jemným brusným papírem, nalakujeme jednou čirým nitrolakem a znovu přebrousíme. Celý model pak potáhneme středně tlustým potahovým papírem a asi třikrát, křídlo čtyřikrát, natřeme čirým vypínacím nitrolakem. Každou lakovou vrstvu po zaschnutí můžeme lehce přebrousit, pokud povrch není zcela hladký.
Nalakovaný model lehce nastříkáme barevným nitrolakem světlého barevného odstínu (pozor na nadměrné zvětšení váhy!). Pruhy na trupu, písmena a okna kabiny vyznačíme tmavým lakem. Kombinace například slonová kost a červená, černá, tmavě modrá. Můžeme také ponechat barvu bílého potahového papíru a ozdoby, písmena a okna kabiny vystřihnout z barevného papíru a nalepit je lakem. Tento druhý způsob ušetří nejen práci, ale i váhu modelu.
Pro upoutání a řízení v kruhovém letu použijeme ocelové struny o průměru 0,2 až 0,3 mm a délce 12 až 10 m. Není-li motor dostatečně výkonný, vychýlíme jej asi o 2 stupně ven z letového kruhu (výřez a otvory v motorovém loži připilujeme) anebo použijeme kratší řídicí dráty.
o drátu.