Rozpětí | 730 mm | Délka | 640 mm | Hmotnost | 450 g | Motor | 1,5 cm3 | Konstrukce | Jaroslav Fara
|
Dostatek motorů o objemu 1,5 cm3 na našem trhu a vydání stavebního plánu Bažant způsobily zvýšení zájmu o malé upoutané modely. Lze předpokládat, že ti, kdož určitého úspěchu dosáhli, se tím nespokojí a budou chtít pokračovat. A jistě ani zkušenější modeláři nepohrdnou občas malým „polítátkem“, letadlu podobným. To byly podněty k návrhu dále popsaného modelu. Na stavbu použijeme balzová prkénka hladká a bez nerovností. Všechny díly k sobě lepíme acetonovým lepidlem, zvlášť důkladně přední partii trupu. Jednotlivé části modelu sestavujeme na pracovní desce přímo na výkrese (chráníme jej průhlednou igelitovou fólií). Stavební návod uvádí podrobně sled montážních prací, nikoliv výrobu jednotlivých dílů; veškeré jinak neoznačené míry jsou v milimetrech. Křídlo nemá vzepětí, takže je sestavíme v celku na výkrese položeném na pracovní desce. Trup. Nejprve na prkénka a překližku přesně překreslíme pomocí kopírovacího papíru (nebo z plánu vystřihneme a nalepíme) všechny potřebné díly a stejně pečlivě je vyřežeme. Obrys bočnic trupu T1 je na výkrese vyznačen dutými trojúhelníčky. Výřez pro motor v loži T2 upravíme podle motoru, který použijeme (nakreslen je pro sovětský motor MK 16). Ocasní plochy vyřízneme z plného prkénka, které jsme případně slepili na tupo na potřebnou šířku. Pevná vodorovná ocasní plocha V1 a kormidlo V2 jsou průběžné. Hlavní řídicí páka T11 a páka výškovky V4 musejí být z tvrdého plechu (nikoli hliníkového). Do otvorů v delších ramenech páky T11 nasuneme táhla T12 (rovná bez poutacích ok), spájíme je (nebo převážeme a přelepíme epoxidem), do otvoru v kratším rameni navlékneme táhlo T13. Takto připravenou páku se šroubem T14, na němž matici a podložku zajistíme lepidlem nebo lakem upevníme do trupu při jeho stavbě, jak o tom byla řeč. Nalakovaný model lehce nastříkáme barevným nitrolakem a ozdobíme barevnými doplňky. Model není maketa, nejsme tudíž vázáni předlohou. Nakreslené provedení je jenom vzor, jak by asi skutečný letoun mohl být barevně proveden. Základní světlý nátěr modelu (bílý, béžový, žlutý apod.) doplníme písmeny kontrastní barvy, např. červené, modré apod., číslo v tmavém kruhu bude bílé. Nastříkáme-li model základní barvou tmavší (červená, oranžová apod.), uděláme písmena a kruhy bílé, číslice černé. Černá je i horní plocha trupu před kabinou.
| |