Rozpětí | 1215 mm |
Délka | 880 mm |
Hmotnost | 1000 g |
Motor | 1,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, (V, M) |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Záměrem tohoto plánku je především dát možnost znovu začít otcům a dědečkům, kteří po létech opět našli v krabici své staré spolehlivé rádio a modelářské nádobíčko a jimž je dnes balza stejně vzácná jako před léty. Model je také vhodný pro každého, komu nedostatek balzy nedovoluje v započatém modelaření pokračovat a tak využít své RC vybavení.
Model je poháněn motorem o zdvihovém objemu 1,5 až 1,8 cm3 jakéhokoliv typu. Radiová souprava se předpokládá jedno nebo dvoukanálová neproporcionální s odpovídajícím vybavovačem (elektromagnet, neproporcionální servo), ovládajícím směrovku. Velmi jednoduchý vybavovač byl popsán například v Modeláři 7/1981. Lépe materiálově vybavení modeláři mohou použít proporcionální soupravu se dvěma či třemi servy a výkonnější „jedenapůlku“ s ovládáním otáček.
Na stavbu modelu je použit pouze tuzemský materiál: borovicové lišty, překližka (tl. 5 mm postačí kvalitní truhlářská) a na potah papír. Žebra křídla a VOP jsou z překližky tl. 0,8 až 1,2 mm, dýhy tl. 1,5 až 2 mm nebo z lišt 2 x 10 (pro křídlo je slepíme na patřičnou šířku). Nejvýhodnější je ovšem prkénko z balzy tl. 2 mm. Všechny celky sestavujeme na výkrese napnutém na pracovní desce v šabloně ze špendlíků nebo tenkých delších hřebíčků, usnadní to stavbu a zajistí souměrnost modelu. Plán chráníme tenkou průhlednou fólií.
Model můžeme také ovládat proporcionální soupravou se dvěma nebo třemi servy, která ovládají směrovku a výškovku nebo směrovku a motor či směrovku, výškovku a motor. V tom případě jsou nutné následující úpravy:
VOP doplníme výškovkou V23, kterou vybrousíme z prkénka balzy. Odtokovou lištu V2 nahradíme lištou V22 a všechna žebra zkrátíme o šířku výškovky a lišty. Zkrátíme konec trupu, takže oblouk T3 nahradíme dílem T23. Konec trupu je otevřený a prochází jim táhlo k výškovce. Ovládací páku na ní upevníme do středu tohoto otvoru. Úprava je na plánku nakreslena tenkou čerchovanou čarou. VOP přilepíme na desku trupu T11. Použijeme-li k upevnění směrovky otočné závěsy jako pro výškovku, vybrousíme ji rovněž z balzového prkénka.
Při použití motoru s ovládáním otáček vyvrtáme do přepážky T5 otvor pro táhlo z tuhého drátu nebo pro lanovod. Palivovou nádrž spájíme o větším objemu nebo použijeme plastikovou (lahvičku) o objemu 50 až 75 cm3, kterou v trupu upevníme na vodorovnou desku, zalepenou mezi bočnice tak, aby sací a odvětrávací trubky ústily nad motorovým ložem. Nádrž se nesmí v trupu pohybovat.