Měřítko | 1 : 100 (1 : 50) |
Délka | 23,6 m |
Šířka | 7,6 m |
Výtlak | 70 tun |
Zpracoval | Ing. Zdeněk Tomášek |
Ve snaze zaplnit mezeru v pláncích historických lodí a současně přispět u nás k rozšíření kategorie neplovoucích modelů (v cizině jsou velmi oblíbené) předkládáme modelářům plánek historické karavely Pinta. Podle pravidel mezinárodní organizace lodních modelářů NAVIGA patří tento model do kategorie C, třída C1.
Předkládaný plánek historické lodě Pinta je zpracován podle italské dokumentace k rekonstrukci. Je v měřítku 1 : 100, detaily jsou v měřítku 1 : 50; bez měřítka jsou: ukotvení a vázání provazového žebříku, ukotvení a ovládání kormidla, vázání ráhna ke stěžni, vázání kotvy a detail svinování plachty.
I když karavela Pinta nepatří k příliš složitým a pracným modelům historických lodí, předpokládáme, že ji může úspěšně a věrohodně postavit jen modelář zkušený. Proto nepopisujeme postup stavby a omezujeme se jenom na některá doporučení.
Trup lze zhotovit některým z těchto způsobů:
- Kašírováním z vrstveného papíru. Pracujeme s neklíženým papírem (např. novinovým). Vrstvy papíru přelepujeme přes sebe na přípravku (tzv. kopytu).
- Dřevěná kostra potahovaná lepicí páskou. Žebra z překližky nasadíme na kýl, trup vyztužíme lištami. Po očistění kostry potahujeme trup papírovou lepicí páskou nebo naklíženými proužky papíru (ne širšími 25 mm). Prvou a druhou vrstvu klademe křížem tak, aby se proužky překrývaly o 2–3 mm. Třetí vrstvu lepíme podélně a zase pořadí opakujeme. U tohoto modelu 1 : 100 je zapotřebí položit na sebe takto celkem asi 10 vrstev.
- Celý trup z jednoho kusu dřeva (lípa, topol) opracovaného z vnějšku podle šablon. Vnitřek trupu je možné vydlabat.
- Blokový trup ze dvou souměrných půlek slepených po opracování k sobě: Výhodou je snadnější opracování a vylehčení vnitřku.
- Trup z vrstvených prkének – buď vrstvením vodorovným podle vodorysek nebo svislým podle bočních rovin.
- Lištovaný trup (tzv. plaňkovaný) – nejrozšířenější, i když pracný způsob.