Rozpětí | 1060 mm |
Délka | 795 mm |
Hmotnost | 430 g |
Motor | 1 cm3 |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Model je vhodný pro začínající „motorové“ modeláře, stavbu zvládnou i zájemci s menší praxí. Lze si vybrat ze dvou verzí: z tuzemského materiálu (nakreslena) nebo celobalzovou (na plánu jsou nakresleny odlišné díly označené B). Oba druhy materiálu je možné také navzájem vhodně kombinovat, např. v základní verzi je možné zhotovit žebra nebo náběžné a odtokové lišty nosných ploch z balzy namísto smrkového dřeva a překližky.
Model je rozkládací; křídlo, výškovka a podvozek se přivazují k trupu gumou. Všechny díly sestavujeme na tuhé a rovné pracovní desce, přímo na plánu, přes který položíme průsvitnou fólii nebo papír. Na desce pracujeme tak, že hlavní (obrysové) lišty jednotlivých dílů nařežeme podle plánu na patřičnou délku a pomocí špendlíků nebo hřebíčků, zapíchaných vně obrysu dílu v místech příček nebo žeber, je zajistíme ve správné poloze. Mezi lišty vkládáme potom příčky a žebra, jež můžeme také zajistit špendlíky do zaschnutí lepidla. Vybrané rovnoleté lišty a veškeré překližkové díly před montáží vyhladíme jemným brusným papírem. Spoje pečlivě lícujeme, používáme kvalitní acetonové lepidlo, např. Kanagom. Potřeme jím vždy obě stykové plochy a dodatečně nakapeme ještě lepidlo do koutů spoje.
Ověříme, zda model není pokroucen; chyby odstraníme tak, že patřičný díl opatrně nahřejeme nad sálavým teplem, nikoliv nad otevřeným ohněm (!) a zkroutíme jej do správného tvaru, ve kterém jej podržíme do vychladnutí. Nakrucujeme vždy poněkud více než je zapotřebí, protože v důsledku pružnosti materiálu se nakrucovaný díl poněkud vrátí do původního tvaru.
Podle polohy těžiště zakreslené na plánku posléze model vyvážíme tak, aby skutečná poloha těžiště souhlasila s udanou. Zalétáváme za bezvětří, na co největším rovném volném a travnatém terénu. Klouzavý let bez běžícího motoru musí být plynulý a přirozený. Je-li strmý, podložíme mírně výškovku pod odtokovkou, při houpání modelu naopak vpředu pod náběžkou. Nastavitelnou směrovou ploškou seřídíme let do mírné zatáčky, pravé či levé. Pro prvý motorový let seřídíme motor na menší otáčky a paliva dáme asi na 20 sekund chodu (zkusmo zjistit). Po mírném hození z ruky má model rovnoměrně stoupat ve velké zatáčce a po zastavení chodu motoru přejít do kluzu bez houpání. Zatáčí-li ostře, vyosíme motor mírně na opačnou stranu. Postupně pak model seřídíme do požadovaného kroužení a zvětšujeme otáčky motoru i množství paliva. Pokud snad se model v motorovém letu vzpíná a rozhoupe se, anebo naopak nestoupá, skloníme mírně osu tahu vrtule k zemi, v druhém případě naopak vzhůru.