Rozpětí | 1260 mm |
Délka | 1155 mm |
Hmotnost | 2240 g |
Motor | 6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | N. Mičan a I. Šimánek |
Espada se hodí pouze pro zkušenější modeláře, kteří již zvládli pilotáž modelů kategorie M2, rozhodně tedy nikoliv pro začátečníky. Také stavba není právě jednoduchá, i když autoři se snažili dodržet světový trend, tj. konstrukční jednoduchost a možnost použít hotové díly (v našem případě výrobky podniku ÚV Svazarmu Modela).
Před započetím práce je zapotřebí dobře se seznámit s výkresem a stavebními pokyny. Výkres na samostatném plánku řady Modelář je v měřítku 1 : 1 Všechny míry jsou v milimetrech, směr let dřeva je označen šipkami, použitý druh materiálu je uveden u jednotlivých dílů zkratkou.
Na stavbu použijeme balzu převážně střední tvrdostí, tvrdší jenom na náběžku křídla, na křidélka a pohyblivé části ocasních ploch. Na balzový potah křídla vybereme balzu měkčí a co nejlehčí Dbáme na kvalitní lepení veškerých spojů. Na běžné spoje používáme acetonové lepidlo, na namáhané spoje epoxid. Na pěněný polystyren lepíme balzu tmelem LA, který pro lepší rozeznání ploch jím natřených obarvíme (např. genciánovou violetí či jinou barvou, která se s LA tmelem spojí; ředíme lihem). Na laminované spoje použijeme rovněž epoxid. Tvarové přechody zhotovíme ze směsi sololitových pilin a Epoxy 1200.
K zalétávacímu letu je vhodné odstartovat na volné ploše s pevným povrchem. Musíme pamatovat na to, že model Espada je na svoje rozměry poměrně rychlý a tudíž okamžitě reaguje na jakýkoli zásah do řízení. Startujeme zásadně na plný plyn Model asi po 14 až 20 m rozjezdu získá potřebnou rychlost, kdy jej lze mírným přitažením odlepit od země. Snažíme se získat co nejrychleji potřebnou výšku k tomu, abychom předběžně vytrimovali nejprve výškové kormidlo. Po předběžném vytrimování výškovky trimujeme křidélka. Model by měl letět přímo. Nyní přezkoušíme funkci motoru, let na stažený plyn a přechod motoru na plný plyn, což může být v letovém režimu jiné než při zkouškách na zemi. Začínajícím pilotům kategorie F3A zásadně nedoporučujeme, aby se hned pokoušeli o akrobatické obraty. Model ještě není přesně vytrimován a ukvapeností by mohlo dojít k havárii. Espada bude patrně potřebovat dovážit na levé půlce křídla, stejně jako všechny modely s motorem montovaným na ležato, a to asi 20 g. Nevyvážení se zpravidla projevuje odkloněním ze směru letu při prudkém přitažení či potlačení výškového kormidla.