Délka | 495 mm |
Šířka | 104 mm |
Motor | Igla 2,4 (4,5) V |
Konstrukce | Jiří Lejsek |
Model Jantar byl navržen pro kroužky lodních modelářů na školách, v pionýrských domech či klubech Svazarmu, v nichž jej žáci postaví (při schůzkách o trvání tří až čtyř hodin týdně) ještě před zahájením soutěžní sezony, aniž by rozpracovaný model odnášeli domů a část prací dělali bez dozoru instruktora. Je stavebně velmi jednoduchý a zachovává klasickou modelářskou technologii, která je největším přínosem pro polytechnickou výchovu mládeže.
S modely Jantar soutěží východočeští žáci již třetí rok a v 80 % startů na soutěžích dosahují výkonu 1. VT. V létech 1979 a 1980 se devět modelářů žáků z Vysokého Mýta umístilo s těmito modely v žebříčku ČSR třídy EX-500 vždy v první dvacítce. Při pečlivém provedení je model i vzhledově velmi pěkný. Svědčí o tom skutečnost, že na přeborech lodních modelářů žáků v posledních třech létech v Prostějově, Českém Těšíně a Soběslavi byl vždy některý z těchto modelů vyhodnocen mezi třemi nejhezčími.
Na výkrese jsou uvedeny dvě verze nástavby – motorová jachta a požární člun – což je výhodné pro práci v kroužku: z jednotné stavby trupu se objeví na soutěžích modely dvou typů. Na výkrese však nejsou rozkresleny některé drobné detaily, které jsou dostatečně názorné z půdorysu a bokorysu modelu (poziční světla, záchranné kruhy atp.)
Po prostudování výkresu se rozhodneme pro druh nástavby a podle toho si připravíme potřebný materiál. Rovněž je nutné podle materiálových možností rozhodnout, z čeho zhotovíme kýl. Nejlepší jízdní i pevnostní vlastnosti má model s kýlem z duralového plechu tloušťky 1,5 mm, ale lze použít i kýl z hliníkového plechu tl. 2 mm nebo z překližky. V tom případě ale doporučuji raději slepit epoxidem dva pásy překližky tl. 1 mm (aby se vyrušilo přirozené prohnutí překližky, slepíme je prohnutím proti sobě), než použít překližku tl. 2 mm. Nejprve postavíme trup, ale v době čekání na vytvrzení lepidla Epoxy 1200 (kterým celý model lepíme) si budeme připravovat díly nástavby.
K pohonu modelu použijeme elektromotor Igla pro napětí 2,4 V nebo 4,5 V, případně sovětský komplet A-287 s hřídelem a lodní vrtulí (doporučuji zvýšit výkon motoru přidáním permanentních magnetů – viz Modelář 3/1980).
Pro napájení používáme dvě ploché baterie. Pro motor 2,4 V je zapojíme paralelně a získáme tak poměrně značnou zásobu energie a nemusíme tak často baterie měnit. I motor 2,4 V však snese zapojení baterií v sérii, tj. napětí 9 V. Pro motory 4,5 V zapojíme baterie zásadně do série, aby měl model dostatečnou rychlost.