Rozpětí | 785 mm |
Délka | 675 mm |
Hmotnost | 890 g |
Motor | 2,5 cm3 |
Ovládané prvky | V |
Konstrukce | Zdeněk Bedřich |
Model letadla SVA 5 Ansaldo jsem si zvolil jako náhradu za maketu Po-2 Kukuruznik, která mi sloužila pro „polétání“ dlouhá léta. Líbivé kamufláže, jednoduchá konstrukce skutečného letadla a možnost použít libovolný motor o objemu 2, 5 cm3 přispěly při výběru ve prospěch rozhodnutí právě pro toto téměř u nás neznámé letadlo. Prototyp makety okusil vzduch na jaře roku 1969. Kromě pěkného vzhledu má model i velmi dobré letové vlastnosti.
Křídla sestavíme běžným způsobem z balzových žeber a smrkových lišt na rovné pracovní desce. Odtokové lišty jsou z překližky tloušťky 0,8 mm se shora nalepenou balzou 3 mm. Po konečném opracování a začistění potáhneme obě nosné plochy tlustým Modelspanem a nalakujeme v šabloně třikrát vypínacím nitrolakem.
Ocasní plochy vybrousíme do symetrického profilu ze středně tvrdé balzy tloušťky 5 mm. Výškové kormidlo, ve střední části zesílené bambusovým kolíkem, je zavěšeno třemi otočnými závěsy z mosazi. Na ocasní plochy nalepíme pásky z kladívkové čtvrtky, jako napodobení konstrukce; celek potáhneme tenkým Modelspanem a lakujeme.
Před započetím stavby trupu je potřeba upravit podle použitého motoru rozteč nosníků motorového lože v přepážkách. Trup má bočnice z překližky tl. 0,8 mm, horní a dolní podélníky ze smrkové lišty 3 x 3. Přepážky jsou z překližky různé tloušťky, potah horní a spodní strany trupu je balzový. Snímací motorový kryt tvoří překližkové přepážky a potah z balzy tl. 2 mm.
Podvozkové nohy jsou spájené z ocelového drátu o průměru 2,5 mm, balzové zesílení je potaženo tenkou silonovou tkaninou.
Vzpěry křídla jsou z bambusu o průřezu 2 x 2 mm a tvrdší balzy 2 x 6 mm.
Povrchovou úpravu modelu uděláme barevnými nitrolaky nanášenými stříkáním nebo štětcem podle některého ze schémat na výkresu a úplném popisu.
Nalakovaný model doplníme „drátěnými“ výztuhami a „řídicími dráty“ z tmavého silonového vlasce podle plánku. Připevníme větrný štítek z tenkého organického skla (plexi) a podle možností osadíme pilotní prostor figurkou pilota pro lepší realismus, hlavně za letu.
Zalétáváme na 15 m dlouhých řídicích lankách za klidného počasí běžným způsobem, který byl již mnohokrát popsán. Model SVA 5 Ansaldo v popsaném provedení je velmi dobře řiditelný. S dobrým motorem a při troše pilotního cviku je model schopen i základních akrobatických obratů.