v košíku není žádný produkt
6,80 €
Volná polomaketa čs. letadla na motor 1 cm3 Konstrukce: Jaroslav Fara
Rozpětí | 1100 mm |
Délka | 750 mm |
Hmotnost | 470 g |
Plocha křídla | 19,4 dm2 |
Motor | 1 cm3 |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Křídlo je ze tří dílů, které stavíme samostatně běžným způsobem na výkrese. Na spodní lištu nosníku a nosník podvozku nasadíme žebra střední části, zaklížíme vrchní lištu nosníku, sbroušenou odtokovou a neopracovanou náběžnou lištu. Po uschnuti opracujeme povrch kostry a potáhneme balzou vrchní plochy. Po sejmutí střední části křídla doplníme spodní potah a opracujeme náběžnou část. Vnější části křídla stavíme obdobně a ke střední části je připojíme stojinou. Trup bez podélníků má tuhý potah z balzy. Na pracovní desce sestavíme horní část, ke které v ruce doplníme část dolní. Pak vlepíme motorové lože, podlahu kabiny a horní potah. Přilepíme dolní části přepážek, příčku s ostruhou, potah spodku, zesílení bočnic a obě bočnice. Přesné tvary potahových dílů musíme odměřit až při stavbě podle kostry trupu – nikoliv jen podle výkresu! Motorový kryt je na trupu pevně, jenom část nad motorem je odnímací. Vlastní potah krytu z vnější strany navlhčíme, na válcovém předmětu jej ohneme, necháme vyschnout a teprve potom přilepíme a obrousíme. Žaluzie motorového krytu dolícujeme a přilepíme – jenom na několika místech – až po zalétání modelu. Ocasní plochy s profilem rovné desky slepíme jako rám, obrousíme a zaoblíme hrany. SOP přilepíme pevně k VOP. Podvozek mající obě části shodné je odnímací. Nasuneme jej do otvorů vyvrtaných šikmo podle sklonu nohy v drážce nosníku. Podvozek zajistíme šroubem M3 x 12 s větší podložkou. Ostruha je zalepena v trupu. Na plánku je nakreslen detonační motor Jena 1 cm3, s nímž byl model vyzkoušen. Celý model po obroušení jemným brusným papírem potáhneme kvalitním středně tlustým vláknitým papírem (Modelspan nebo Mikalenta). Papír lepíme na celé plochy trupu acetonovým lepicím lakem, na ostatní části bílou kancelářskou lepicí pastou. Skutečná letadla Čmelák jsou většinou sytě žluté barvy, s černými nápisy. Nemáme-li žlutý potahový papír, můžeme model nastříkat tence žlutým nitrolakem. Předpokladem pro úspěšné létání je dodržet přesně podle hodnot na výkrese úhel nastavení, sklon osy tahu motoru a polohu těžiště. Prototyp modelu Čmelák létá vpravo na motor a vlevo bez motoru. Je dostatečně stabilní a celý let včetně přechodu z motorového do bezmotorového letu je klidný.