Rozpětí | 1030 mm |
Délka | 840 mm |
Hmotnost | 490 g |
Motor | 1 cm3 |
Konstrukce | Jaroslav Fara
|
V řadě zemí je velmi rozvinuta stavba amatérských letadel. Jedním z nich, pro svou jednoduchou a lehkou konstrukci značně rozšířený a dodávaný také jako stavebnice, je francouzský jednomístný dolnoplošník Turbulent. Jeho výkres a popis přinesl časopis Modelář v sešitu 12/1966. Ten posloužil především pro tvarovou jednoduchost letadla jako vzor pro stavbu modelu, který je téměř maketou. Oproti předloze jsou provedeny jenom nejnutnější úpravy pro zajištění bezpečnosti letu: zvětšena plocha VOP, vzepětí křídla a zjednodušen podvozek – bez vzpěry do křídla.
Model je rozkládací. Křídlo je nasazeno jazyky do trupu a zajištěno gumou v háčcích, takže při nárazu modelu se zpravidla nepoškodí. VOP je přivázána gumou přes kolíky. Může fungovat po vyklopení jako determalizátor při létání v termickém počasí. Podvozek se nasouvá do otvorů v trupu, proti vypadnutí je zajištěn gumou spojující křídlo.
Všechny díly sestavíme obvyklým způsobem na tuhé pracovní desce přímo na plánku. Jednotlivé části – lišty, žebra – upevňujeme k desce špendlíky a ve „špendlíkové šabloně“ necháme lepidlo řádně vyschnout. Lišty bez suků a s rovnými léty před započetím práce očistíme brusným papírem a před vlastní stavbou důkladně prostudujeme plánek a popis práce.
Trup. Lišty v místech přepážek 2 (spodní) a 3 (vrchní) navlhčíme a ohneme. Slepíme obě bočnice, připevníme je horními podélníky na plán a spojíme příčkami a spojkami. Po sejmutí vklížíme přepážku 2, motorové lože 14.
Křídlo je ze samostatných polovin; záleží na tom, aby byly rovné, nezborcené.
VOP nemá zvláštností. Dbáme, aby odtoková lišta nebyla odkloněna od osy souměrnosti profilu. Do střední části přivážeme před jejím vylepením balzou drátěnou zarážku 18, která omezuje vyklopení VOP ve funkci determalizátoru.
SOP slepíme podobně jako VOP a hotovou ji zalepíme do trupu, jak už bylo řečeno. Malou plošku přilepíme po celé délce až po zalétání modelu.
Podvozek ohneme z ocelového drátu. Polopneumatická kola o průměru 50 mm zajistíme proti vypadávání připájením malých podložek.
Motor o zdvihovém objemu 1 cm3 – na prototypu Jena 1 – upevníme šrouby M3 x 14 s dvojími maticemi. Vrtule je nejvhodnější plastiková, lze ji však získat v této velikosti jen ze zahraničí. Palivová nádrž je nejvhodnější průhledná, zvláště při zalétávání. Získáme ji pečlivým slepením z celuloidu tl. asi 1,5 mm, na motorové lože ji přilepíme. Objem 2 až 3 cm3 postačí pro létání bez nebezpečí, že model odletí daleko anebo jej vůbec ztratíme. Použít samozřejmě můžeme i plechovou nádrž.