Délka | 565 mm |
Šířka | 148 mm |
Ponor | cca 50 mm |
Motor | Igla 4,5 V |
Konstrukce | Jan Horák |
Popisovaný model představuje větší typ námořní jachty. Má hranatý šarpiový trup a je tedy stavebně méně náročný než modely s oblým trupem. Stavbu proto zvládne i mladý či méně zkušený modelář.
Trup. Z překližky tl. 4 mm vyřízneme žebra a díly přídě. Ustavovací výstupky na žebrech slouží k usnadnění stavby: zajišťují správnou výšku i polohu žeber vzhledem ke stavební desce. Trup sestavujeme na rovné pracovní desce z měkkého dřeva. Potah dna, bočnic i paluby je z překližky tl. 0,8 až 1 mm.
Po vytvrzení lepidla sejmeme trup s pracovní desky a obrousíme přečnívající překližku bočnic a odřízneme ustavovací výstupky na žebrech. V místě žebra 6 vyvrtáme do dna otvor pro pouzdro hřídele a pouzdro zasuneme do trupu. U žebra 4 přilepíme motorové lože, jež má střed ze smrku a bočnice z překližky tl. 1 mm. Čtyři neúplně zaražené hřebíky slouží k uchycení gumy, která upevňuje elektromotor.
Dokončený vnitřek trupu důkladně vylakujeme. Tvar paluby obkreslíme z půdorysu s přídavkem 2 mm po obvodu, otvor kokpitu olemujeme lištou 3 x 3 mm.
Abychom nepoškodili nebo neohnuli pouzdro hřídele, zhotovíme na odkládání modelu stojánek.
Pro sloupky zábradlí navrtáme nebo šídlem napícháme malé otvory, do nichž zarazíme hřebíky o průměru 1 mm s uštípanými hlavami tak, aby vyčnívající části byly přesně stejně dlouhé a kolmé k palubě. K nim připájíme mosazný drát o průměru 1 mm.
Kajuta je zhotovena z překližky tl. 0,8 až 1 mm a balzy (nebo lípy) tl. 5 mm. Přední část kajuty je vrstvená z balzových prkének, jež jsou vylehčena, slepena k sobě a obroušena podle výkresu. Okénka z modrého papíru nalepíme až na nabarvenou kajutu. Štítek 25, lavičku 27, sedačku 28 a anténu 29 přilepíme až na hotovou kajutu.
Kormidlo 30 je slepeno ze tří vrstev překližky a obroušeno do naznačeného profilu. Ve střední vrstvě je výřez pro hřídel z drátu k jízdnímu kolu. Kormidlo se dá zajistit různými způsoby, použit je ten nejjednodušší: přitažení matice.
Pohonný elektromotor – známá Igla 4,5 V – je napájen dvěma plochými bateriemi (4,5 V) zapojenými do série (tj. za sebou – viz schéma zapojení). Spouštění a zastavování ovládáme páčkovým vypínačem.
Povrchová úprava. Nejdříve celou loď obrousíme jemným brusným papírem, očistíme suchým štětcem a natřeme základní fermežovou barvou (kromě paluby). Po uschnutí povrch tence přetmelíme řídkým brusným tmelem. Po dokonalém vybroušení povrchu znovu natřeme základní fermežovou barvou (bílou) a opět přebrousíme. Na konečný nátěr použijeme syntetický email venkovní: nejdříve dvě vrstvy v odstínu slonová kost (bílá), po zaschnutí část trupu pod vodoryskou, jakož i obrys paluby a sedačky natřeme červeně. Střecha kajuty je světle šedá, bočnice kajuty, zábradlí, anténa a vlajkové žerdě jsou v barvě slonové kosti.