v košíku není žádný produkt
6,80 €
Maketa stíhacího letadla na pohon gumovým svazkem; rozpětí 405 mm; konstrukce ing. A. Alfery
Rozpětí | 405 mm |
Délka | 326 mm |
Hmotnost | 25 g |
Motor | guma Pirelli 2x 4 x 1/400 |
Ovládané prvky | volně létající |
Konstrukce | ing. Antonín Alfery |
Stíhací letoun S. E. 5a patří mezi ta letadla, která poutají pozornost modelářů nejen svou proslulostí, ale i tvary vhodnými pro modelářské zpracování. Poměrně jednoduchá konstrukce a „přirozená“ schopnost létat byly hlavními důvody pro zařazení plánku tohoto líbivého typu do řady plánků Modelář. Aby plánek našel uplatnění u co možná největšího počtu modelářů, lze podle něj postavit model v několika variantách, počínaje jednoduchým „prkénkovým“ modelem se zjednodušeným tvarem trupu pro rekreační polétání a maketářským „brusem“ pro soutěže kategorie M-min konče. Záleží na každém modeláři, pro kterou kombinaci se po kritickém zvážení svých schopností rozhodne. U všech variant je však nutné maximálně přesně vybírat balzu a šetřit skutečně každým gramem hmotnosti modelu.
Maketa S. E. 5a
Křídla lze stavět dvěma způsoby. Při použití prvního je slepíme z lišt a klasických žeber vybroušených v bloku mezi dvěma překližkovými šablonami B. Na výkrese je tento způsob stavby nakreslen čárkovaně.
Pro maketu S. E. 5a je výhodnější použít druhého způsobu stavby křídel. Hlavním přínosem je možnost použití tenkého profilu bez nebezpečí deformace, snížení hmotnosti a výrazné zvýšení maketovosti, neboť konstrukce odpovídá skutečnosti. Po získání určité praxe je pracnost srovnatelná s klasickou stavbou. Broušení křídla, které dost často u těchto subtilních konstrukcí končí probroušením a výsledný profil se jen málo podobá zamýšlenému, je zde omezeno pouze na zabroušení náběžné hrany. Určitou „nevýhodou“ je nutnost absolutně přesné práce a vyšší nároky na trpělivost.
Vrtuli můžeme použít buď upravenou plastikovou o průměru 150 nebo si zhotovíme vrtuli vlastní. V tomto případě rozhoduje počet listů vrtule. Předlohy pro v tomto plánku uvedené modely létaly s dvoulistou vrtulí (tvar listu 29). Některé skutečné S. E. 5a však byly opatřeny čtyřlistou vrtulí (tvar listu 28).
Na potah použijeme tenký obarvený Japan nebo Modelspan. Obarvujeme buď textilními barvami Duha nebo raději anilinovými barvami. Záleží na každém modeláři, zda znaky a další symboly zhotoví podlepováním světlejšího papíru pod tmavší nebo obtisky. Je dobré připomenout vlastnost bílého průklepového papíru – po nalepení na potah kryje všechny barvy.