Rozpětí | 486/370 mm |
Délka | 342/315 mm |
Hmotnost | 26/19 g |
Pohon | Pirelli 2x6x1/2x3,5x1 |
Konstrukce | Ing. Lubomír Koutný |
Zájem o malé „brněnské“ modely na gumu trvá a roste. První plánek toho druhu – číslo 31 Zlín 42 + Avia 122 – měl úspěch, tento další dodal opět jeden ze zakladatelů nové kategorie, Lubomír Koutný z Brna. Redakce kladla důraz na jednoduchost a dobré letové vlastnosti, proto konstruktér vybral za předlohu letadla starších typů.
Pokud se rozhodnete pro stavbu, pamatujte na to nejdůležitější: co nejmenší hmotnost. Zejména na ocasní části modelů je zapotřebí vybrat opravdu nejlehčí balzu a šetřit i lepidlem, ovšem nikoliv na úkor pevnosti.
Maketa čs. letadla Avia BH 11 v jednosedadlovém provedení
Prototyp modelu byl postaven po večerech za jeden týden a stejně jako kdysi skutečné letadlo překvapil velmi dobrými letovými výkony i vlastnostmi, ač jde o dolnoplošník.
Trup obvyklé příhradové konstrukce sestavíme z bočnic slepených z balzových lišt o průřezu 3 x 3 mm směrem ke konci sbroušených na průřez 2 x 1,5 mm. Po slepení příhradové kostry nalepíme na horní stranu trupu tvarové přepážky. Přední část až za sedadlo potáhneme shora balzovým prkénkem tloušťky 0,3 mm, zadní část je z lišt o průřezu 1,5 x 1,5 mm.
Hlavice z balzy má zpředu i zezadu nalepenou překližku, jež současně tvoří kluzná ložiska hřídele vrtule. Válce makety skutečného motoru jsou z balzy, chladicí žebra jsou na nich vyznačena ovinutou nití. Navrch jsou pak přilepena ventilová táhla.
Vrtule má korkový náboj s překližkovými čely, do něj jsou zasazeny listy vybroušené do profilu z překližky tlusté 1 mm.
Křídlo se staví běžným způsobem v celku. Aerodynamického kříženi profilů dosáhneme snadno společným obroušením bloku žeber z balzových prkének tl. 1 mm. Hotové křídlo zalepíme do předem připravených otvorů v trupu. Pravá polovina křídla má záporné zkroucení (takzvaný negativ) 2°, levá polovina 1°.
Ocasní plochy jsou vybroušeny do symetrického profilu z balzového prkénka tlustého 1 mm.
Maketa francouzského letadla Ponnier
Skutečné letadlo bylo postaveno v roce 1913 pro rychlostní závod a pokus o překonáni světového rychlostního rekordu. Jeho maketa není stavebně náročná (pracnost asi 25 hodin je menší než u běžného školního modelu s gumovým pohonem). Pracovní postup při stavbě je téměř stejný jako u modelu Avia BH 11.