Délka | 500 mm |
Šířka | 104 mm |
Lodní vrtule | průměr 30 mm |
Motor | Igla 4,5 V |
Konstrukce | Jan Horák |
Mladí zájemci o lodní modelářství stojí často před problémem, jaký model si postavit jako první. Tuto starost mají nejenom oni, ale i vedoucí modelářských kroužků. Je třeba vybrat takový model, jehož stavba netrvá déle než vydrží trpělivost chlapce (či dívky), který se nemůže dočkat, až svůj výtvor položí na vodu a spustí motor. Model by měl mít také dosti dobré jízdní vlastnosti, aby se s ním dalo soutěžit a konečně by měl mít vzhled skutečné lodi.
Takovou představu měl Bohumil Šimeček z KLM Nautic při ZO Svazarmu LIAZ Rýnovice, když navrhoval model Delfín. Stavba 20 kusů v žákovských kroužcích KLM Nautic a ODPM Liberec pak ověřila jeho vhodnost i dobré jízdní vlastnosti. Proto byl Delfín vybrán též pro edici plánků Modelář. Po konzultaci s konstruktérem byl model upraven tak, aby svou stavbu zvládl i začínající modelář, který pracuje bez instruktora.
Delfín je stavebně i materiálově nenáročný; základním materiálem je překližka a smrkové lišty. Na žebra 1 až 7, kýl I, J a špičku L stačí truhlářská překližka tlustá 4 mm (vícevrstvá letecká je pochopitelně lepší). Nejrovnější část překližky použijeme na kýl J, neboť souměrnost lodního trupu je prvním předpokladem dobrých jízdních vlastností.
Potah trupu a díly nástavby jsou z překližky tlusté 0,8 až 1 mm. Když se nám nepodaří obstarat si ji, zhotovíme si její náhradu: několik vrstev kladívkové čtvrtky slepíme epoxidovou nebo polyesterovou pryskyřicí. Na skleněnou desku, dobře natřenou separátorem, aby k ní pryskyřice nepřilnula položíme kladívkovou čtvrtku, stěrkou na ní rozetřeme namíchanou pryskyřici do tenké souvislé vrstvy, přiložíme další čtvrtku a tak pokračujeme, až dosáhneme potřebnou tloušťku (postačí asi 4 vrstvy). Poslední čtvrtku již pochopitelně nenatíráme pryskyřicí, ale postaráme se opět, aby se neslepila s druhou skleněnou deskou, již na ni přiložíme a zatížíme. Po vytvrzení pryskyřice dostaneme potahový materiál, který se dobře zpracovává i barví a natírá.
Dále budeme potřebovat lodní hřídel s vrtulí o průměru 30 mm, uložený v pouzdru (nejlépe z dovozu – Graupner, Hegi), elektromotor IGLA 4,5 V a páčkový vypínač. Stavět budeme na rovné dřevěné desce o rozměrech asi 600 x 200 mm. Nejvhodnější je „laťovka“.
Je dobré dodržet zásadu, že nezačneme stavět, dokud nemáme pohromadě všechen potřebný materiál. To nám totiž umožní přizpůsobit se včas případným změnám v rozměrech některých stavebních dílů, jako např. zářezy v žebrech můžeme udělat přesně podle průřezu lišt či tloušťky překližky.
Model je nejlépe lepit epoxidovým lepidlem (Epoxy 1200; Lepox). Delší době vytvrzování lepidla vhodně uzpůsobíme postup práce tak, abychom najednou slepili co největší počet spojů. K rychlému spojení si můžeme někdy vypomoci bodovým slepením acetonovým lepidlem. Spoj pak nezapomeneme přelepit epoxidem.