Rozpětí | 640 mm |
Délka | 525 mm |
Hmotnost | 420 g |
Motor | 1,5 cm3 |
Ovládané prvky | V |
Konstrukce | Zdeněk Válek |
Jednou ze základních podmínek pro dosažení špičkových výsledků ve všech druzích sportu je široká základna sportovců. To platí i v modelářství. Než se však kdokoli propracuje do této základny, musí nejprve začít, pak pokračovat, učit se a snažit se, věnovat se plně zvolenému oboru činnosti. Musí vědět nejen, co chce (nebo si přeje), ale i jak toho dosáhnout. Model, který vám tentokrát předkládáme, je jednou z odpovědí na otázku „jak začít“. Mnoho mladých zájemců o upoutané modely bývá odrazeno od další činnosti tím, že si zvolí nevhodný model. Dokončí-li jej – většinou bez rady zkušenějšího – bývá výsledkem let, podobný pošetilému skoku bájného Ikara. Po jednom či více neúspěších pak nerozmnoží mladí zájemci sportovní základnu, ale dav zatrpklých odpadlíků. Jsou zklamáni neúspěchem své práce i promarněním úspor, které se s hromádkou balzových třísek změnily ve velmi drahé topivo. Obojí je přepych, který si nemůžeme dovolit.
Proto vám nabízíme model navržený speciálně pro nezkušené, který je materiálově nenáročný, stavebně jednoduchý a má dobré letové vlastnosti. Dalo by se použít i sloganu: „V neděli může létat ten, kdo si ve čtvrtek koupí plánek Modelář, v pátek materiál a v sobotu postaví model Bažant.“
Slova v úvodu nejsou nadsazená. Ověřili jsme si, že model je schopen postavit bez pomoci instruktora a létat s ním i úplný začátečník, průměrně zručný. K pohonu lze použít motor o objemu 1 až 1,5 cm3. Ze známých to jsou MVVS 1,5 D, JENA 1, MK 16 a 17, jakož i nově dovezený sovětský Striž 1,5 cm3.
Všechny míry na výkrese ve skutečné velikostí jsou v milimetrech. Nejsou uváděny rozměry u částí, které sestavujeme na plánku, lze si je však odměřit. Navíc je na výkrese zakresleno rozmístění balzových dílů na prkénkách tloušťky 5 a 10 mm. Je z něj patrno, že model byl navržen s ohledem na spotřebu co nejmenšího množství balzy bez zbytečného odpadu. Na celý model stačí jedno prkénko tl. 10 mm a jedno tl. 5 mm balzy středně tvrdé až tvrdé. K lepení postačí Kanagom, na důležité spoje je ovšem vhodnější, i když zdlouhavější, použít Epoxy 1200.
Balzová prkénka před použitím vybrousíme, aby na nich nebyly nerovnosti, přelakujeme je dvakrát řídkým čirým nitrolakem a opět vybrousíme. Pokud nemáme dostatečně široké prkénko 5 mm balzy, slepíme natupo dvě užší. Díly rozmístíme na prkénko podle předlohy (šrafované plochy značí odpad). Vyřízneme je ostrým modelářským nožem, tlustší holicí čepelkou nebo lupenkovou pilkou.