Délka | 1150 mm |
Šířka | 230 mm |
Ponor | 85 mm |
Motor | 12 V / 60 W |
Konstrukce | Jaroslav Suchý
|
Prototyp jachty Lada se zrodil v Klubu lodních modelářů Svazarmu v Náměšti nad Oslavou. Svou délkou se neřadí mezi „speciály" třídy EX, ale dobrými jízdními vlastnostmi jistě nezklame žádného modeláře.
Při stavbě modelu se zřejmě každý setká s řadou překážek, které sám zvládne jen s obtížemi. Práce jde lépe v kolektivu – v kroužku při Domu pionýrů nebo modelářském klubu Svazarmu. V nich poradí zkušení instruktoři všem zájemcům o lodní modelářství.
Trup lodi je stavěn klasickým způsobem na dřevěné pracovní desce, na níž narýsujeme podélnou osu a kolmice v místech žeber a zádi. Z kvalitní truhlářské překližky tl. 4 až 5 mm vyřízneme žebra a kýl. Všechny spoje natřeme lepidlem Epoxy, žebra a kýl složíme a kostru připevníme dnem vzhůru k pracovní desce. Po vytvrzení lepidla obrousíme kostru tak, aby potah dna z překližky tl. 1 mm dosedl na žebra i lišty. Potom vyřízneme díly potahu, na přesný tvar je přiřízneme podle kostry trupu. Spoje definitivně zalepíme až po vytvrzení lepidla a sejmutí trupu z pracovní desky.
Pro pohon prototypu modelu byl použit elektromotor z větráku automobilu Š 105, který je k dostání v Mototechně za 245 Kčs. Napájen byl třemi akumulátory 6 V / 4,5 Ah z NDR (za 64 Kčs). Motor poháněl přes převod 2 : 1 dvě protiběžné lodní vrtule Graupner o průměru 65 mm a se závitem M5.
Palubu sestavíme z pečlivě vybraných lišt o průřezu 3 x 8 mm, jejichž boky obrousíme tak, aby na sebe těsně dosedly. Lišty slepíme epoxidem, po vytvrzení palubu z obou stran obrousíme. Potom vyměříme a vyřízneme veškeré otvory v palubě. Středový otvor v palubě olemujeme shora lištami nebo překližkou. Trup lodi obrousíme a impregnujeme proti vlhkosti.
Z překližky tl 1,5 mm vyřízneme s mírným přídavkem střechu kabiny a ostatní díly nástavby a vše slepíme epoxidovým lepidlem.
Model bez zábradlí, záchranných kruhů, pozičních světel, stožárů, pacholat vypadá neúplně. Proto musíme vybavit model vším, co k němu patří, zvláště, pokud s ním budeme soutěžit.
Veškeré nátěry provádíme až po dokonalém vybroušení povrchu celého modelu. Palubu impregnujeme několikrát, neboť jde o úpravu konečnou. Další díly nastříkáme nitrocelulozovým emailem.
Do modelu vmontujeme veškeré mechanické díly. Otočné části předem natřeme tukem. Akumulátory upevníme v podpalubí tak, aby se nemohly samovolně pohybovat. Otvory v palubě uzavřeme po montáži kormidel zátkami z lipového dřeva.
Jachta Lada je určena pro přímou jízdu na závodní trati o délce 50 metrů. K zajíždění proto potřebujeme bezvětří a dostatečně velký rybník.