v košíku není žádný produkt
6,80 €
Jednokanálový model na motor 1 cm3, rozpětí 1110 mm, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 1110 mm |
Délka | 815 mm |
Hmotnost | 820–1000 g |
Motor | 1 cm3 |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Malé modely řízené jednokanálovou rádiovou soupravou jsou a zřejmě též zůstanou oblíbené, především u mladých a začínajících modelářů. Jejich nespornou výhodou vždy bude poměrně nízká pořizovací cena, menší pracnost a tudíž i kratší stavební čas, menší náročnost na prostor k provozu i skladování a konečně i snadnější přeprava na letiště.
Předlohou pro model Vipan bylo švédské civilní letadlo stejného jména, typově označené MFI-10. Jeho charakteristické půdorysné i bokorysné tvary jsou zachovány, jen průřez trupu je hranatý místo oblého. Přestože je to více polomaketa než typicky účelový model, má velmi dobré letové vlastnosti. Je rovnocenný oblíbenému modelu Apolo (plánek Modelář č. 28s), navíc může mít tříkolý podvozek.
Model Vipan je vhodný pro modeláře, kteří s RC modely začínají, i pro rekreační létání zkušenějších. Na plánku je nakreslen s ovládaným směrovým kormidlem pomocí jednokanálové RC soupravy a elektromagnetického vybavovače. Poháněn je detonačním motorem o objemu 1 cm3. Model je dostatečně robustní i prostorný, takže je možné použít k ovládání i dvoukanálový přijímač se servem a pro pohon motor o objemu 1,5 cm3.
Stavba modelu je velmi jednoduchá. Je použito převážně balzy (s hladkým povrchem) spojované acetonovým lepidlem. Jednotlivé tvarově složitější součásti překreslíme na balzu či překližku pomocí karbonového papíru, jednoduché a menší odměříme z výkresu. Pro výrobu žeber křídla je vhodné si udělat šablonu z plechu nebo překližky. Některé díly modelu sestavujeme a lepíme na rovné tuhé pracovní desce přímo na výkrese, chráněném tenkým průsvitným papírem nebo fólií z plastické hmoty, aby se nezničil. Při stavbě dbáme na to, aby všechny díly modelu byly souměrné a nezkroucené a lepené spoje pevné.
Správně seřízený model Vipan je v motorovém i klouzavém letu dostatečně rychlý, na výchylky kormidla reaguje bez znatelného zpoždění. Stoupání je přiměřené, stabilita ve všech směrech dostatečná a celý let je klidný a plynulý.