v košíku není žádný produkt
6,80 €
Větroň řízený rádiem kolem 1 osy, rozpětí 1704 mm, konstrukce J. Haškovec
Rozpětí | 1704 mm |
Délka | 777 mm |
Hmotnost | 400 g |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Ladislav Haškovec |
Jednoduchou a snadnou stavbou je Lion téměř školním příkladem RC modelu pro začátečníky, ač patrně získá příznivce i mezi pokročilejšími modeláři. Tento větroň si navrhl a postavil počátkem roku 1972 Ladislav Haškovec, tehdy šestnáctiletý junior. V leteckomodelářském klubu v Praze 1, jehož je autor členem, byl Lion později postaven v osmi kusech, vesměs s dobrým výsledkem.
Poměrně malým byl větroň Lion navržen záměrně. Menší model je kompaktnější, lépe se s ním manévruje nad zemí a snadněji se přistává než s třímetrovým (pokud jde o jednokanál). Výhodou je i malá spotřeba balzy.
Stavební náročnost je malá, model lze zhotovit asi za 35 hodin práce. Jako u každého krátkonosého typu, i zde je zapotřebí udržet ocasní část modelu co nejlehčí, abychom nemuseli příliš dovažovat.
Trup je řešen jako skříň z balzových prkének 2, v rozích vyztužených smrkovými lištami 2 x 4. Přepážky 2 a 3 jsou z překližky 2, přepážka 4 je z balzy 3. Hlavici trupu 1 slepíme ze tři odřezků balzy 10. Mezi bočnice zalepíme kýlovou plochu 5 z balzy 3 až 4. Vlečný háček 7 z duralového plechu tl. 1,5 přišroubujeme dvěma šrouby M2.
Křídlo je dvoudílné; každou půlku tvoří dvě části, stavěné samostatně a spojené stojinou z překližky 3. K trupu se připoutává gumou. Pásnice hlavního nosníku jsou z kvalitních borových nebo smrkových lišt 3 x 5. Kořenová žebra jsou z překližky 2, ostatní žebra jsou z tvrdší balzy téže tloušťky. Odtokovou lištu z balzy 5 obrousíme předem do lichoběžníkového průřezu. Náběžnou lištu vyřízneme z houževnaté balzy 10. K zajištění dostatečné tuhosti a pevnosti křídla jsou mezi pásnice hlavního nosníku vlepeny stojiny z tvrdé balzy 2. Spojení půlek křídla obstarávají ocelové dráty o průměru 3 a 2 mm, zasouvané do papírových trubek zalepených do kořenových žeber. Kapkovitá zakončení křídla jsou vybroušena z balzy 10.
Ocasní plochy jsou celobalzové. VOP má nosný profil.
Celý model je potažen papírem Modelspan, křídlo tlustým, ostatní části tenkým. Povrchová úprava barevnými nitrolaky nebyla použita záměrně; takový povrch se hůře opravuje.
Prototypy modelu létaly s RC soupravou Standard Mars s magnetovým vybavovačem.
S větroněm Lion se dá létat za klidu i při větru do rychlosti 6 m/s. Díky svým malým rozměrům je Lion velmi obratný, při tom však jeho pilotáž je snadná a lze se jí brzy naučit, pokud je majitel úplný začátečník v oboru RC modelů.