v košíku není žádný produkt
6,80 €
Obojživelný RC model na motor 1-1,5 cm3, konstrukce J. Bílý
Rozpětí | 1370 mm |
Plocha křídla | 23,2 dm2 |
Hmotnost | 900 g |
Motor | 1-1,5 cm3 |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Jaromír Bílý |
Model Donald jsem si postavil po dobrých zkušenostech s modely řady Delfín (veskrze již známý typ z plánku č. 13 s - poznámka redakce). Také tentokrát jsem umístil motor dozadu a navíc až na vrchol směrovky. Původně jsem model Donald navrhoval na motor o objemu 1,5 cm3, ten však nebyl právě k sehnání. Namontoval jsem proto motor Pfeffer 1 cm3, pří kterém dlouho zůstalo, neboť zcela postačí i pro vzlet z vody. Model není příliš náročný ani na stavbu - sám jsem jej postavil po zaměstnání přesně za týden - ani na létání. Takže máte-li chuť na něco zvláštního, můžete začít.
Křídlo má žebra zhotovena rašplovou interpolací. Poloviny sestavíme běžným způsobem. Celek je potažen tlustým Modelspanem. Spojovací dráty jsou z pružinové oceli o průměru 3.
Při stavbě trupu je nutné šetřit hmotností v zadní části trupu. Balzové bočnice je účelné předtvarovat. Je to možné udělat buď v ruce nad teplem, nebo lépe v jednoduchém přípravku. Trup sestavujeme na výkrese dnem vzhůru z bočnic, dolních částí přepážek a hlavice. Chybějící dolní část hlavice vyplníme balzovými hranoly a po zaschnutí lepidla opracujeme. Po obroušení je trup potažen tenkým Modelspanem. Pro létání na vodě přilepíme kabinu po celém obvodě izolepou. K létání na suchu stačí upevnění gumou uchycenou ve dně trupu a zaklesnutou za háček na spodku kabiny.
Stavbě SOP věnujeme mimořádnou péči. Musí být zvláště tuhá i při malé hmotnosti. Motorové lože je z letecké překližky 5 mm.
VOP je běžné konstrukce. Potah je z tenkého Modelspanu. Dbáme na co nejmenší hmotnost.
Plováky sestavíme ze dvou bočnic a stejné střední stojiny, nosného potahu, pylonu a úložné desky. Potah je z tenkého Modelspanu.
Celý model je lakován vypínacím lakem C 1106 ve více vrstvách.
Ideálním motorem by byl americký Cox Tee Dee 0,8 až 1,5 nebo Medailion 0,8 až 1,5 cm3, spokojíme se ale s některým dostupnějším. Musíme použít levotočivou vrtuli.
Model je možno upravit na obojživelník. S prototypem to nebylo vyzkoušeno pro nedostatek vzletové plochy, ale koncepce modelu k tomu přímo svádí. Návrh řešení je na výkrese.