Rozpětí | 988 mm |
Délka | 772 mm |
Hmotnost | 790 g |
Motor | 2,5 cm3 |
Ovládané prvky | V |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Těsně před druhou světovou válkou vzniklo v továrně Avia v Čakovicích u Prahy nové stíhací letadlo. Bylo pozoruhodné nejen elegantním tvarem a aerodynamickou čistotou, ale i moderním řešením a výkonností. Byla to Avia 135, konstrukce ing. F. Novotného, tvůrce známých armádních stíhaček Avia B-534, a v oné době vrchol naší letecké techniky.
Na rozdíl od předcházející řady dvojplošníků byl typ Avia 135 samonosný dolnoplošník se zatahovacím podvozkem a s uzavřeným pilotním prostorem. Křídlo dřevěné konstrukce bylo potaženo překližkou s navrch nalepeným tenkým duralovým plechem. Trup oválného průřezu měl kostru z ocelových trubek. Přední a zadní část byly kryty odnímatelnými plechy, zbytek měl laťkovou karosérii potaženou plátnem. Ocasní plochy byly provedeny stejně jako křídlo, potah kormidel a křidélek byl plátěný. Dvoukolý podvozek se sklápěl do křídla směrem od trupu, ostruha dozadu do trupu. Kapalinový chladič byl umístěn v šachtě pod motorem, olejový chladič s vlnitým povrchem byl na náběžné části levé poloviny křídla.
Rozpětí křídla nové stíhačky bylo 10,8 m, rychlost s motorem o výkonnosti 1 200 koni měla být až 560 km/h.
Náš největší letecký závod – čakovická Avia – oslavil v roce 1969 padesáté výročí svého založení. Stíhačku Avia Av 135 jsme vybrali k modelářskému zpracování právě k této příležitosti.
Maketa Avia Av 135 vznikla z popudu redakce časopisu Modelář. Před započetím práce na návrhu jsme spolu s konstruktérem uvažovali, kterému okruhu modelářů má být model hlavně určen. Vzali jsme v úvahu připomínky po vydání „velké“ Avie B-534 (plánek číslo 18s) a rozhodli jsme se tentokrát připravit maketu pro ty modeláře, kteří zatím stavěli několik polomaket s plochým trupem podle plánků Modelář. Z toho vyplynulo řešení co nejméně nákladné: motor MVVS 2,5 cm3 a odpovídající menší model s určitými zjednodušeními (podvozek, ostruha aj.).
Na plánku je nakreslena jen levá polovina křídla, polovina výškovky a půdorysu trupu, ale všechny přepážky celé – proto, aby se všechno vešlo jen na jeden formát A1 a plánek mohl vyjít v základní řadě.