Rozpětí | 1270 mm |
Délka | 820 mm |
Hmotnost | 1200 g |
Motor | 1,5cm3 |
Ovládané prvky | S, V, (M) |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Trempík je model vhodný pro rekreační létaní modelářů s menší letovou praxí a těch, kteří mají omezené možnosti jak materiálové, tak rádiového vybavení. Z těchto důvodů je model menších rozměrů a je poháněn motorem 1,5 cm3. Řízen může být RC soupravou až se třemi servy nebo jen neproporcionálním jednokanálem s vybavovačem ovládajícím směrovku. Model tedy může mít ovládány tyto prvky a) směrovku, výškovku, motor; b) směrovku, výškovku; c) směrovku, motor; d) směrovku.
Předlohou modelu byl čs. amatérský sportovní letoun stejného jména. Snímky letounu lze nalézt v časopisech Letectví + kosmonautika 25/1980 a Modelář 1/1981, kde je také jeho třípohledový výkres a technický popis. I když model má hlavní tvary svého vzoru, není maketou. Hlavními požadavky při jeho návrhu byla snadná stavba a dobré letové vlastnosti při zachování pokud možno co největší podobnosti vzoru.
Protože model není vhodný pro začátečníky, je v návodu uveden jen sled stavebních prací, nikoliv zhotovení jednotlivých dílů.
Křídlo je v celku a k trupu je přivazujeme gumou. Stavíme samostatně obě poloviny, které spojíme středním dílem. Vzpěry nejsou funkční.
Trup stavíme na dvakrát: nejprve na desce dolní polovinu, na ní pak horní. Dolní část sestává z bočnic spojených přepážkami. Po jejím sestavení trup otočíme a sestavíme horní část.
Ocasní plochy. Stabilizátor slepíme z prkének a lišt. Kýlovka, kýl a obě kormidla jsou z plných prkének.
Podvozek je odnímací.
Motorová skupina. K pohonu je možno použít každý motor o zdvihovém objemu 1,5 až 1,7 cm3.
Potah a povrchová úprava jsou obvyklé. Křídlo potáhneme středně tlustým potahovým papírem, trup a ocasní plochy tenkým.
Rádiové vybavení. O možných použitelných RC soupravách a jimi ovládaných řídicích prvcích byla již zmínka v úvodu. Táhla ke kormidlům jsou ze smrkové lišty, ke karburátoru z tuhého drátu nebo lanovodu.
Model Trempík je velmi dobře ovladatelný, poslušný, stabilní a jeho let je i v přiměřeném větru klidný a plynulý.