Rozpětí | 2900 mm |
Délka | 1445 mm |
Hmotnost | 2700 g |
Plocha křídla | 75 dm2 |
Ovládané prvky | S, V, Kř, Klapky |
Konstrukce | Josef Petráň
|
Myšlenka zkonstruovat cvičný větroň vznikla mezi plachtaři na Zlínsku – dnešním Gottwaldovsku již v roce 1944. Byla ovšem válka, a tak skupina, kterou z leteckých nadšenců vytvořil Ladislav Marcol, začala pracovat nejprve doma. Větroň se měl jmenovat Krajánek. Teprve po osvobození v roce 1945 byly vytvořeny podmínky v tehdejší Zlínské letecké společnosti pro další práci. Již v srpnu téhož roku byl prototyp Krajánka dokončen a zalétán na otrokovickém letišti. Během zkoušek prototypu se připravovala sériová výroba, která celkem dala 301 kusů tohoto větroně.
Z-24 Krajánek byl jednomístný vzpěrový hornoplošný větroň celodřevěné konstrukce o rozpětí křídla 12,12 m a délce 6,29 m. Planek skutečného větroně byl uveřejněn v časopisu Modelář 4/1976 a byl jedním z hlavních podkladů pro konstrukci makety včetně imatrikulace. Snímky různých detailů jsem našel v časopisech Letectví a Křídla vlasti z let 1951 až 1955.
Maketu větroně Krajánek jsem konstruoval a postavil v měřítku 1 : 4. Má dělené křídlo a odnímatelnou vodorovnou ocasní plochu. Rádiová souprava Modela T6 AM27 ovládá směrovku, výškovku, a brzdicí klapky. Je samozřejmé, že co nejnižší dosažená hmotnost bude jen ku prospěchu – pochopitelně při zachování potřebné tuhosti a pevnosti konstrukce. Pro stavbu i létání s Krajánkem je zapotřebí dostatečné praxe. Umístění prvků RC soupravy není zakresleno, ale v trupu je dost místa, takže nečiní potíže. Doplnění nekrytého pilotního prostoru figurkou pilota je skoro nezbytné k dokreslení vzhledu makety.
Křídlo je dělené, spojené duralovými spojkami. Použitý profil je upravený NACA 4412 o tloušťce 13,5 %. Trup sestává z přepážek a podélníků. Je opatřen tuhým potahem. K dodržení tvaru trupu je při jeho lepení nezbytné použít jednoduchý přípravek. SOP je z co nejlehčí balzy, také VOP je celobalzová. RC souprava musí ovládat čtyři prvky.
Zalétání modelu nečiní potíže. Při dosažení plošného zatížení kolem 36 g/dm2 je let pomalý a působí velmi realisticky. Model je citlivý na termiku. Létání s modelem je příjemné, brzdicí klapky jsou účinné. Stejně jako jeho velký vzor snese i tvrdší přistání díky odpružené jasanové lyži. Starty elektrickým navijákem i zesíleným gumiprakem jsou bez problémů a při mírném větru využívá větroň téměř plné délky vlečného zařízení.