Rozpětí | 1100 mm |
Délka | 860 mm |
Hmotnost | 1750 g |
Motor | 1,5-2,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | F. Podaný a M. Hádek |
Model Relax vznikl pro sportovní a rekreační létání a ověření si vlastností dvojplošníku. S motorem 1,5 cm3 je opravdu nenáročný a vhodný pro materiálově méně vybavené modeláře. Pro létání s tímto motorem postačí RC souprava se dvěma servy, ovládajícími směrovku a výškovku. Pro náročnější modeláře, kteří chtějí mít model náležitě živý (a mají již nějaké zkušenosti) je určena varianta s motorem o zdvihovém objemu 2,5 cm3. K tomuto motoru je již nutné použít ovládání otáček, čili je třeba tříkanálová proporcionální RC souprava. Model bezpečně startuje i z méně rovného povrchu díky velkým kolům a řiditelné ostruze.
Křídla jsou konstrukčně shodná, jen dolní je o jedno pole žeber kratší z každé strany. Vzhledem k malým rozměrům jsou v celku. K trupu se přivazují gumou přes kolíky v trupu.
Trup sestavíme obvyklým způsobem z bočnic a přepážek, které k sobě slepíme. Dno trupu je z balzy s vlákny napříč. Hřbetní část je z ohnutých balzových prkének.
Ocasní plochy mají profil rovné desky. Stabilizátor a kýlovku slepíme z balzových lišt, směrovku a stabilizátor vybrousíme z polotvrdého prkénka.
Přistávací zařízení tvoří dvoukolový podvozek a řiditelné záďové kolečko. Kola hlavního podvozku mají průměr 70. Záďové kolečko o průměru 24 je ovládáno směrovkou.
Pohonná jednotka. Na výkrese jsou znázorněny oba motory: MVVS 1,5 cm3 a MVVS 2,5 cm3. Podle použitého motoru upravíme celý motorový prostor. Palivová nádrž by měla mít objem 100 až 150 cm3 pro motor 2,5 cm3, pro motor 1,5 cm3 stačí asi 50 cm3.
Rádiová souprava může být použita různého provedení, pro menší motor bez ovládání stačí dvoukanálová, pro větší motor je lépe použít tříkanálovou, umožňující ovládání motoru.
Potah a povrchová úprava. Model můžeme potáhnout nažehlovací fólií nebo papírem.