v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC polomaketa zemědělského letadla, rozpětí 1025 mm, konstrukce Z. Raška
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 1025 mm |
Délka | 770 mm |
Hmotnost | 330 g |
Plocha | 17,81 dm2 |
Motor | Speed 280 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Letoun Z-137 T byl určen pro letecké práce v zemědělství, lesním a vodním hospodářství, spojené s ochranou, přihnojováním a setím. Letoun je vybaven zařízením pro rozptylování sypkých hmot, semen a pro postřikování. Jeho konstrukce umožňuje provoz na polních plochách. Přistávací zařízení je klasického uspořádání.
Po převzetí výroby z Moravanu Otrokovice Letem Kunovice byly vyrobeny tři zlepšené modernizované prototypy. Požadavek na co největší příbuznost s předchozím typem Z-37 Čmelák však nedovolil zvětšit nádrže na chemikálie nad objem 1000 l. Prototypy byly zalétnuty šéfpilotem Z. Poláškem 12. července 1983. V roce 1985 získal Z-137 T na mezinárodních veletrzích v Lipsku a v Brně zlaté medaile a v roce 1986 na Agrokomplexu v Nitře ocenění „Zlatý kosák“.
Pro postavení Z-137 T jako elektroletu v měřítku 1:13,3 poháněného motorem Speed 280/6 V s převodem 4:1 jsem se rozhodl s ohledem na velmi dobré letové vlastnosti tohoto typu jako modelu na gumu kategorie „oříšek“ i 1:20, jakož i na motor CO2.
Nejdříve vybereme kvalitní pevnou balzu na lišty i přepážky a připravíme si běžné pracovní pomůcky. Celý model lepíme Kanagomem rozředěným v poměru 1:1 čirým zaponovým nitrolakem.
Trup je sestaven obvyklým způsobem z polopřepážek a podélníků. V celku jsou pouze přepážky 1, 5 a 8, které vyřízneme z překližky 2. Do přepážky 1 provrtáme chladicí otvory, závity M2 i otvor o průměru 26 pro elektromotor.
Všechny zbývající přepážky zhotovíme z balzy 5 dělené ve svislé ose, čili od každé dvě poloviny. Ze středně tvrdé balzy 3 a 2 vyřízneme všechny tvarované lišty trupu, případně je slepíme z více dílů, včetně lišt 2x2 na předek. Z balzy 3 vyřízneme tvarové oblouky podle horní strany profilu křídla.
Horní i dolní tvarované lišty přišpendlíme podle bokorysu trupu na výkrese, překrytém průhlednou fólií. Špendlíme tak, aby přepážka 1 byla mimo pracovní desku, abychom ji mohli usadit s vyosením 1° dolů. Postupně vlepujeme poloviny přepážek 2 až 14. Vynecháme pouze přepážky 5 a 8, které vlepíme až při sestavování druhé poloviny trupu. Při lepení dbáme na kolmost polopřepážek. Doplníme všechny lišty a oblouky v místě usazení křídla. Po důkladném zaschnutí sejmeme slepenou polovinu trupu s pracovní desky, vsadíme přepážky 5 a 8 a v ruce dolepíme polopřepážky druhé poloviny. Necháme zaschnout a doplníme zbytek lišt, srovnáme a zalepíme. Po zaschnutí odřízneme a zabrousíme přečnívající lišty na čele přepážky 1. Přední část polepíme balzou 0,8, Doplníme balzu 3 pro instalaci vypínače a vzadu podložku pod VOP z balzy 5 i vývody pro táhla z balzy 1,5. Ve spodní části trupu v místě úchytu křídla pečlivě vlepíme příčku s výztuhami a překližku 3 se závitem M5. Z tvrdé balzy 2 vyřízneme úložnou desku serv, doplníme ji výztuhami a vlepíme do trupu. Zhotovíme výfuky, chladič, víka nad kabinou a díly ostruhy. Ostruhu slepíme kyanoakrylátovým lepidlem a vlepíme do trupu mezi dvě desky z balzy 1,5. Ostatní detaily lepíme až na hotový model.
Celý trup lehce přebrousíme, doplníme xeroxovou kopií přístrojové desky, případně i figurkou pilota, a vystřihneme tvar kabiny z Durofolu 0,3; fólii na trup lepíme Purocelem.
Ocasní plochy s profilem rovné desky slepíme přímo na výkrese z lišt 3x5, 3x3, 1,5x3 a výztuh z balzy 3. Po zaschnutí zaoblíme náběžnou i odtokovou hranu a doplníme páky z překližky 2. Místo závěsů použijeme izolepu šíře 10, ale kormidla k pevným částem přilepíme až na hotovém modelu.
Křídlo je sestaveno klasickým způsobem přímo na výkrese z žeber a lišt. Žebra A až I zhotovíme z balzy 1,5. Odtokovou lištu vybrousíme z balzy 5 včetně zkosení a zářezů pro žebra. Náběžnou lištu sbrousíme do patřičného průřezu až na hotovém křídle. Pásnice hlavního nosníku i pomocný nosník jsou ze smrku 2x3.
Nejdříve slepíme střední část křídla včetně výztuh, bukových kolíků o průměru 5 a překližky 2 v místě uchycení křídla. Spodní díl potahu vlepíme mezi žebra ihned, včetně stojiny hlavního nosníku. Doplníme díly středního žebra. Vlepíme výztužné trojúhelníky i spojky v místě lomení koncových částí křídla. Po důkladném zaschnutí sejmeme s desky, obrousíme náběžnou lištu do patřičného průřezu a doplníme horní část potahu mezi středovými žebry.
Uši křídla sestavujeme tak, že slepenou středovou část na jedné straně podložíme do patřičného vzepětí a přišpendlíme. Na spojku nalepíme pásnice hlavního nosníku 2x3, přidáme odtokovou lištu a postupně vsazujeme všechna žebra. Nakonec přidáme náběžnou lištu i pomocný nosník. Nezapomeneme na rohové výztuhy! Po zaschnutí odřízneme konce podélníků, zabrousíme a nalepíme koncové oblouky z balzy 8. Mezi pásnice hlavního nosníku vlepíme stojiny. Obrousíme náběžnou lištu a přizpůsobíme sklon i tvar koncových částí pro nalepení wingletů. Winglety vyřízneme z balzy 3 a zabrousíme je do tvaru i profilu podle výkresu. Nalepíme je ale až na hotový model.
Kostru křídla lehce přebrousíme. Připravíme si výztuhy z balzy 5 a 10 v místě, kde budou vlepeny podvozkové nohy, .
Nohy podvozku ohneme z ocelového drátu o průměru 2, výztuhy z ocelového drátu o průměru 1. Na nohách nařežeme závity M2. Díly podvozku pečlivě spájíme na rovné desce - kvůli správné sbíhavosti! Celek vlepíme mezi výztuhy na hlavním nosníku a znovu zkontrolujeme kolmost i sbíhavost. Doplníme potah mezi žebry v přední části křídla a po zaschnutí zabrousíme. Nohy podvozku doplníme balzou o průměru 6, podélně rozříznutou na dvě části, v nichž vybrousíme drážku o průměru 2 (v místě pájení podvozku více) a nalepíme je na podvozek. Po zaschnutí je ovineme přilakovaným páskem potahového papíru. Blatníky nakašírujeme z papírové lepicí pásky na kole většího průměru. Po vyschnutí je zastřihneme na přesný tvar, nalakujeme a obrousíme. Jinou možností je blatníky vylisovat z Durofolu 0,5. Blatníky doplníme drátěnými vzpěrami, které slepíme kyanoakrylátovým lepidlem. V horní části provrtáme otvory o průměru 1 pro nasazení na výztuhu při konečné montáži s koly o průměru 45 až 50, která zajistíme maticí M2.
Rozmetadlo zhotovíme z tužšího papíru, balzy 3 a 5 a bambusových vzpěr 1x1. Sloty vybrousíme do profilu z balzy 1,5. Ze stejné balzy jsou i žebra, která nalepíme na sloty a celek pak na křídlo, samozřejmě až na hotový model.
Křídlo nasadíme do přepážky trupu na kolíky, dolícujeme podle horní strany profilu a svrtáme otvor o průměru 4,1 pro plastový šroub M5. V trupové části pak vyřežeme závit M5 a až k překližce 3 otvor zvětšíme na průměr 5,1. Zhotovíme přechod z balzy 10 na náběžné hraně křídla a spodku trupu. Zhotovíme podložku pro úchyt baterie a přilepíme na ni suchý zip. Předběžně zkontrolujeme úhel seřízení.
Potah modelu je ze středně tlustého Modelspanu žluté barvy s černými a červenými doplňky. Na předku trupu je nápis AGRO TURBO a znak Moravanu. Jednotlivé díly lakujeme čtyřikrát napínacím nitrolakem, pak naznačíme pohyblivé části a případně i další detaily černou tuší a znovu přelakujeme.