v košíku není žádný produkt
11,80 €
Sportovní elektrovětroň, rozpětí 1800 mm, konstrukce L. Walek
Konstrukce | Leopold Walek |
Rozpětí | 1800 mm |
Délka | 995 mm |
Nosná plocha | 35,26 dm2 |
Hmotnost | 680 g |
Ovládané prvky | S, V, Klapky |
Snažil jsem se od prvopočátku vymyslet větroň s elektropohonem pro sportovní létání tak skladný, aby se mi vešel do látkového vaku z výprodejové šusťákoviny, tvořeného dvěma podélnými kapsami s uchem k přehození přes rameno. To abych měl volné obě ruce. Do jedné ruky patří taška s vysílačem, akumulátory a svačinou, do druhé „vanderštik“ k podpoře chůze do kopce a po horských cestách a hřebenech.
Model musel být rozměrově tak akorát, protože malý není nic moc vidět a velký je pro nošení po kopcích nešikovný.
Dále model musel mít profil pro velký rozsah rychlostí, a co je nejdůležitější, účinnou klapku na odtokové liště, která minimální výchylkou nahoru zrychlí kluz při úniku z oblasti klesání a malou výchylkou dolů zpomalí let tam, kde pátrám po stoupavé oblasti, ale hlavně velkou výchylkou dolů slouží k účinnému brzdění sestupu s naplno potlačenou výškovkou, aby byl sice strmý, ale zcela bezpečný. Tak budu moci přistát i na té nejmenší pasece.
Naštěstí se ukázalo, že nejde o požadavky protichůdné. Vše se podařilo splnit beze zbytku a dokonce s rezervou. Rovněž svými výkony si model, přestože není velký, s těmi většími nijak nezadá. A podařilo se mi splnit i dodatečný požadavek, že se model nesmí pronést. Při rozpětí 1800 mm a dobrých schopnostech i výkonech má letovou hmotnost pod 700 gramů; to je vynikající výsledek.
Název modelu Bel ami (krásný přítel) vznikl dodatečně po důkladném odzkoušení a prověření jeho možností. Stal se mi totiž nejlepším přítelem, nepostradatelným kamarádem při létání na letových plochách v rovině i v kopcích.
Univerzálnost modelu tkví i v tom, že k jeho pohonu lze použít střídavé motory nejširší škály, od motorů AXI řady 2808 přes motory Mega řady 400 až třeba po cenově zajímavý a přitom výkonný motor Python 100.
V prototypu mám motor Mega ACn 16/15/5 osazený vrtulí Graupner CAM folding prop 205/115 (8/4,5“) a ovládaný regulátorem Jeti Advance 18-3P; akumulátorová sada je složena ze šesti NiCd článků RC-1200 2/3 SC. S osmičlánkem by model byl ve stoupání hodně ostrý, ale já osobně to nevyžaduji. Dvě serva HS-55 do křídla jsou nutností a pokud možno další dvě stejná do trupu jsou ideálním řešením, při trošce šikovnosti se ale do trupu vejdou i cenově přijatelnější HS-81.
Výhodou je celobalzová konstrukce, možnost postavit křídlo bez uhlíkového nosníku, velmi jednoduchá stavba s malou spotřebou materiálu a tedy i malými náklady. Bel ami je velmi kompaktní model s vysokými užitnými vlastnostmi, který lze nabídnout všem, kdož propadli kouzlu větroňářského elektroletu.
Křídlo lze stavět v několika variantách. Na plánu jsou zakresleny dvě. Obě s použitím JETI uhlíkové trubky o průměru 8 mm. Pravá polovina křídla je nakreslena pro variantu stavby ze tří trubek, levá ze dvou trubek, kdy chybějící délka je v uchu nastavena stojatým nosníkem z tvrdé balzy 4x7. Sám mám model postaven ze dvou trubek a ze šuplíkových odřezků, které nastavují nosník i v uchu na plnou délku. Bez „ztráty kytičky“ lze místo uhlíkových nosníků použít dvě smrkové pásnice 3x5 nad sebou a rozepřít je stojinou z balzy 1,5 s léty na výšku. V tom případě ale zajistíme dostatečnou pevnost střední části křídla použitím nosníku v odtokové části křídla před klapkou místo z tvrdé balzy 3x5 ze smrku 3x5.
Dvě náběžné lišty 6x8 (tvar Filip) a dvě odtokové lišty 4x20 ušetří spoustu nepořádku v dílně, nebudeme tolik brousit. Žebra jsou balzová, pouze ve středu křídla překližková. Koncové oblouky jsou lamelovány z pásků balzy.
Spojka obou polovin křídla je z kvalitního ocelového drátu o průměru 4 mm. Pouzdrem pro spojku je mosazná trubka o průměru 5/4.
Ocasní plochy slepíme z velmi lehké (do 100 g/cm3), ale pevné balzy na rovné pracovní desce. Kormidla z plného prkénka stejné balzy sbrousíme do úkosu.
Trup má bočnice z velmi kvalitní zrcadlové lehké balzy. Dno je z odpadové balzy, totéž platí i pro horní díl trupu od odtokové hrany křídla dozadu. Horní část předku trupu je plaňkována z balzy. Trupové přepážky jsou vyříznuty z topolové nebo letecké překližky, motorová přepážka T1 ze sklotextitu 2 nebo z letecké překližky 3. Rohy mezi spodní částí bočnic a dnem trupu zesílíme vlepením trojúhelníkových lišt 7x7. Stavbu trupu značně urychlují zakoupené polotovary těchto lišt. Kompletně slepený trup je obroušen do oválného průřezu. Na čelo trupu nalepíme kruhový prstenec z tvrdé balzy, který po vybroušení zajistí dokonalý přechod do vrtulového kužele.
Křídlo a ocasní plochy jsou potaženy netkaným polyesterem Vlies, trup je před stříkáním barvou polepen tenkým Modelspanem.
Ocasní kormidla jsou spojena se servy tuhými táhly z balzových lišt 4x4, klapky křídla, jejichž serva jsou uložena v křídle, mají táhla z ocelového drátu.