v košíku není žádný produkt
6,80 €
RC elektrolet pro začátečníky, rozpětí 985 mm, konstrukce Jaroslav Kroufek
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Rozpětí | 985 mm |
Plocha křídla | 16,6 dm2 |
Motor | 380-400 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Adam je hebrejsky člověk, ale v obecném povědomí to značí něco na počátku. Proto jsem toto jméno zvolil pro model, který může být na počátku dráhy pilota RC modelů. Vznikl na žádost několika kamarádů, kteří si zakoupili čínskou sadu obsahující model a RC soupravu. Někteří v důsledku podcenění podrobného návodu k létání s modely svůj stroj zničili nárazem o zem, jiní s ním přistáli v koruně stromu a na zem se vrátil pouze vrak. Chtěli si něco postavit sami, nejlépe z balzy.
I postavil jsem se k rýsovacímu prknu, nakreslil a postavil Adama 400. Pro co nejsnazší stavbu jsou jeho tvary velmi strohé. Model samozřejmě můžeme řídit běžnou modelářskou RC soupravou. Jeho vlastnosti jsou nezáludné a rychlost letu přiměřená začínajícímu RC pilotovi.
Před stavbou věnujeme pozornost výběru balzy, zejména na ocasní plochy. Pro ně zvolíme balzu lehkou, ale pevnou. K lepení jsem použil převážne acetonové a husté kyanoakrylátové lepidlo.
Trup má bočnice ze středně tvrdé balzy, přepážku 2 z překližky a zbývající z topolové překližky. Spodní i horní potah trupu jsou opět balzové. Křídlom se k trupu poutá gumou přes bambusové kolíky.
Ocasní plochy s profilem rovné desky jsou celobalzové, jen poloviny výškovky jsou spojeny smrkovou lištou.
Křídlo má balzová žebra vyřezána podle šablony. Náběžná lišta a horní pásnice nosníku jsou z tvrdé balzy, zbývající podélníky včetně stojiny nosníku ze středně tvrdé. Spojku křídla K7 vyřežeme z letecké překližky.
Kostru můžeme potáhnout papírem, křídlo tlustým nebo středně tlustým, ocasní plochy středním a na trup přilakujeme tenký papír. Řada stavitelů však asi použije nažehlovací fólii. Fólii vybereme tuhou, například Solarfilm SP. Křídlo postrádá torzní skříň a tuhost jeho potahu je důležitá.
Podvozek z ocelové struny je opatřen lehkými koly o průměru 30.
U prototypu byla pohonná jednotka z čínské sady Corsair. Elektromotor Mabuchi 380 napájený ze sedmičlánku o kapacitě 600 mAh pohání původní vrtuli s průměrem zmenšeným na 150 mm. Použijeme-li elektromotor Speed 400/7,2 V, bude vhodná vrtule 150/75 až 150/100. Pokud nemáme originální akumulátory ze sady, můžeme použít akumulátory KAN 1050 o podstatně větší kapacitě. K ovládání kormidel slouží lanovody.
S původní pohonnou jednotkou se doba letu pohybuje mezi deseti až dvanácti minutami. S Adamem lze bez problémů létat do rychlosti větru asi 5 m/s.