v košíku není žádný produkt
20,80 €
RC polomaketa dopravního letadla, rozpětí 1650 mm, konstrukce Z. Raška
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 1650 mm |
Délka | 1060 mm |
Plocha | 37,62 dm2 |
Ovládané funkce | S, V, Kř., M. |
Po dobrých zkušenostech s dosud spolehlivě létající Moravou L200 jsem se rozhodl postavit další dvoumotorový typ. Přestože českých elegantních letadel je i jinak dost, padla má volba na už téměř zapomenutý typ Z20, který přišel osudově v nevhodnou dobu a létal pouze v prototypu. Tento malý dopravní letoun s ladnými tvary mne upoutal natolik, že jsem jej nakreslil a postavil v měřítku 1:11. K pohonu jsem použil osvědčené a nejlevnější motory Speed 400/7,2 V s přímým náhonem vrtule, ovládané regulátorem JES 250 a napájené osmičlánkem 1250 mAh. Model má ovládány ocasní kormidla, křidélka a motor. Palubní systém RC soupravy představuje přijímač Rex 4 a čtyři miniserva HS50. Hmotnost modelu s tímto vybavením činí 1455 g. Komu se „povede“ postavit model s hmotností větší, nechť použije k pohonu motory Speed 480. Letové vlastnosti modelu mne zcela uspokojily.
Při stavbě každého modelu je pro mne samozřejmostí pečlivý výběr kvalitního stavebního materiálu i jeho správné použití. Model je téměř celobalzový, jen v některých více namáhaných místech jsou kvůli pevnosti použity smrkové lišty a překližka. Že model není pro začátečníky, je asi zřejmé už z výkresu a netřeba to zdůrazňovat. Proto je i stavební popis stručnější.
Křídlo je třídílné, klasické konstrukce z lišt a žeber, bez tuhého balzového potahu. Koncové části křídla jsou k centroplánu připojeny spojkami z ocelového drátu. Kořenový profil vychází z NACA 2412 a křížením přechází v koncový E 201.
Žebra jsou balzová, pouze v místech lomení (a dělení) překližková. Náběžná a odtoková lišta jsou balzové, smrkové pásnice nosníku jsou mezi žebry spojeny balzovou stojinou. Koncové oblouky jsou lamelovány z pásků balzy v špendlíkové šabloně.
Ocasní plochy se symetrickým profilem podobným NACA 6009 jsou celobalzové, pouze nosník VOP sestává ze dvou smrkových pásnic. Koncové oblouky VOP i SOP jsou opět lamelovány z balzových pásků. Obě ocasní plochy jsou sestaveny v celku, kormidla jsou oddělena až po kompletním slepení, ale ještě před potažením. Poloviny výškovky jsou spojeny spojkou z ocelového drátu, vedenou v trubičkách.
Trup má vpředu bočnice z plné balzy, vzadu doplněné podélníky a příčkami. Příčky jsou nejdříve provizorně vlepovány i v místech přepážek, teprve později jsou zaměněny překližkovými přepážkami. Přední část trupu nahoře a dole je plaňkována z pásků balzy a po zaschnutí obroušena do patřičného tvaru. Horní část kabiny je odnímací na kolíky, kvůli přístupu k bateriím a servům. Okna kabiny mohou být pouze naznačena barevným papírem, nebo je prořízneme a „zasklíme“ Durofolem 0,3 mm.
Podvozkové nohy jsou z ocelového drátu o průměru 3 s koly o průměru 80, ostruha z ocelového drátu o průměru 2 je vybavena kolem o průměru 30.
Celobalzové motorové gondoly jsou stavěny způsobem známým z minimaket na gumový pohon: Nejprve tedy jedna polovina gondoly, k níž jsou posléze lepeny druhé poloviny přepážek a na ně pak podélníky. Kryty kol (kalhoty) jsou odnímací kvůli propružení podvozku. Výhodné je to i při startech z trávy, na níž kalhoty trochu překážejí. Gondoly se lepí až na potažené a nalakované křídlo. Přitom je velmi důležité dodržet správný úhel jejich nastavení. Motory nemají být vyoseny, maximálně mohou být skloněny o 0,5° dolů.
RC vybavení instalujeme do modelu ještě v kostře, lépe se tak dostaneme ke všem méně přístupným místům. Baterie, přijímač a regulátor jsou upevněny k úložné desce na dně trupu suchým zipem. Anténa je umístěna v trupu vpravo, vodiče k servům samozřejmě vlevo. Táhla k výškovce, směrovce i křidélkům jsou ohnuta z hliníkového drátu o průměru 2 a zakončena plastovými vidličkami. Křidélka, směrovka i výškovka jsou upevněny závěsem z izolepy šíře 10 mm.
Model je potažen tlustým nebo středně tlustým Modelspanem. Barevné doplňky a poznávací značky jsou rovněž vyříznuty z Modelspanu a přilakovány na model jako další vrstva. Vše je lepeno vypínacím nitrolakem a poté minimálně čtyřikrát lakováno