v košíku není žádný produkt
6,80 €
RC rekreační elektrolet, rozpětí 990 mm, konstrukce A. Souček
Konstrukce | Antonín Souček |
Rozpětí | 990 mm |
Délka | 715 mm |
Hmotnost | 550–600 g |
Motor | Speed 400 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Brouček II je svou koncepcí a konstrukcí velmi podobný již dříve publikovanému modelu Brouček. Křídlo a ocasní plochy zůstaly beze změny, nový je jen trup, když původní byl zrušen při havárii. Letové vlastnosti zůstaly zachovány, zvýšila se však celková odolnost modelu zvláště při létání v polních podmínkách.Stejně jako jeho předchůdce je Brouček II malý, materiálově nenáročný RC model, určený k rekreačnímu polétání. K pohonu slouží elektromotor řady 400, který umožňuje létání základní pilotáže na minimálním prostoru.Model má ovládánu směrovku, výškovku a otáčky motoru. Konstrukce je jednoduchá, model má dobré letové vlastnosti, let je klidný, bez záludností, přiměřeně rychlý. Stavbu je možné doporučit i úplným začátečníkům bez předchozí stavební a pilotní praxe, ovšem raději pod dohledem někoho zkušenějšího, ušetří se tak možné zklamání. K stavbě použijeme co nejlehčí balzu převážně střední tvrdosti, nikoliv tedy na úkor pevnosti. Tvrdší balzu použijeme jen na náběžnou lištu křídla a na potah spodní části trupu před těžištěm.Při stavbě dbáme na kvalitní lepení všech dílů.Před zahájením stavby doplníme do výkresu rozmístění RC soupravy, lože serv a případné další změny. Při lepení vystačíme s Kanagomem, na větší plochy použijeme Herkules, na pevnostní spoje epoxid.
Křídlo klasické dvounosníkové konstrukce je nedělené, bez křížení, k trupu se přivazuje gumou. Oba nosníky sestávají ze dvou smrkových pásnic spojených mezi žebry balzovou stojinou. Střed křídla je oboustranně potažen balzou a ještě přelaminován tenkou skelnou tkaninou. Poloviny křídla jsou spojeny vlepenými překližkovými spojkami. Ocasní plochy s pro lem rovné desky jsou konstrukční z lehké balzy. Kormidla vybrousíme do klínovitého pro lu z velmi lehké plné balzy. Poloviny výškovky jsou spojeny smrkovou lištou. Kormidla připevníme otočnými závěsy.Trup čtyřhranného průřezu je sestaven obvyklým postupem z balzových, vpředu vyztužených bočnic, spojených balzovými rozpěrkami a přepážkami z překližky a balzy. Dno i vršek trupu mají tuhý balzový potah. Nad motorem je odnímatelný překryt, k baterii, přijímači a servům je přístup po sejmutí křídla. Na potah je nejvhodnější barevný potahový papír Modelspan nebo Mikalenta, který lepíme nitrolakem. Je vhodné použít jasné barevné odstíny a výrazně rozlišit odstín ze spodu a shora. Případné další doplňky vyznačíme barvou.Podvozek je ohnut z duralového plechu 1,5. Kola o průměru 35–40 přichytíme šrouby s podložkami a maticemi. Celek je přišroubován k trupu.Model je poháněn motorem Speed 400/7,2 V. K jeho napájení slouží baterie 7–8 článků Sanyo 500 AR. Při plném nabití vydrží asi na 5 minut motorového letu, podle stylu létání. K motorovému loži upravenému z plastového motorového lože pro motory 2,5 cm3 (Hacker) je motor upevněn přišroubovaným držákem z hliníkového plechu. Vrtule se osvědčila šedá Graupner 6/3“. RC souprava musí umožňovat ovládání tří funkcí (směrovka, výškovka, motor). Je nutné použít mini, lépe mikroserva (Graupner C 341). K ovládání motoru se osvědčil regulátor JES 10 s brzdou. Náhony řízení jsou z lanovodů. Správně seřízený, nezkroucený, vyvážený model letí hned napoprvé. Model létá přiměřeně rychle, řiditelnost i stabilita jsou výborné. Startujeme z ruky, podvozek slouží spíše jako ochrana vrtule při přistávání. Zalétaný model uřídí i začátečník, ze začátku raději pod dohledem zkušenějšího kolegy.