v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC elektrolet, rozpětí 1640 mm, konstrukce J. Mrhal, text a výkres Z. Švarc
Konstrukce | Jaroslav Mrhal |
Text a výkres | Zdeněk Švarc |
Rozpětí | 1640 mm |
Délka | 1045 mm |
Hmotnost | 610 g |
Motor | Permax 450 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Výkres elektroletu E-20 jsem nakreslil na základě konstrukčního návrhu svého dlouholetého kamaráda Jaroslava Mrhala z Rakovníka. O jeho stavbu měli zájem i další kolegové z našeho klubu, a tak lze očekávat, že si jej rádi postaví i další modeláři. E-20 má ovládány otáčky motoru a ocasní kormidla.
Konstrukce trupu je standardní. Bočnice jsou v přední části spojeny překližkovými přepážkami. V rozích je trup vyztužen trojúhelníkovými lištami. Překryt kabiny je vylisován na vybroušeném kopytě.
Způsob uchycení překrytu je znázorněn na obrázku. „Šoupák“ je z pocínovaného měděného drátu o průměru 1,5; dále jsou použité duté mosazné nýty o průměru 2. Příchytka se dá nainstalovat i na dokončený model. Stačí vše svrtat vrtákem o průměru 1,5 ze strany přepážky 3, pak převrtat otvor v přepážce 3 na průměr 2 pro nýt a shora proříznout drážku šířky 2. Poté navlékneme vytvarovanou příchytku a zkrátíme ji na délky A a B, aby byla funkční. Zajistíme ji nýtem o průměru 2x12 v přepážce 3 a vlepíme hranol z balzy 2, vymezující její pohyb. Přední část překrytu je zajištěna kolíkem z dutého nýtu o průměru 2x5.
SOP má kýlovku z balzových lišt s tuhým balzovým potahem. VOP je zhotovena z balzy 3 běžnou technologií. Ke kýlovce je upevněna plastovými šrouby a maticemi M4.
Křídlo je uprostřed dělené, poloviny se nasazují na duralovou spojku a celek je k trupu připevněn dvěma plastovými šrouby M5. Profil křídla je Selig 3021. Na výkrese je křídlo ve dvou provedeních, buď sestavené klasicky, s vylepenou střední částí, nebo s páskovanými žebry.
Trup a kýlovka jsou polepeny tenkým Modelspanem, SOP, VOP a křídlo prototypu byly požehleny Solarfilmem.
Na modelu bylo vyzkoušeno několik elektromotorů: Speed 400 a FC 180 (Itálie) s vrtulí 150/80; VM 2020/27 s vrtulí 180/80, obě varianty se šesti až sedmičlánkem NiCd Sanyo A-1000 SCR. Poslední variantou je motor Permax 450 Turbo s vrtulí Robbe Dynamic 6/3,5“ (6/3“), osmičlánkem NiCd Sanyo N 500 AE a regulátorem JES 350. S tímto pohonem model jen „šumí“.